BMW:s stora suv med en längd på 5,15 meter och en vikt på omkring 2,5 ton i X7 – är i sitt raskaste utförande – M50i – ingen svag eller långsam sak. Den 4,4 liter stora V8-motorn ger nämligen 530 hästkrafter och 750 newtonmeter som via samtliga fyra hjul kan transportera de åkande från stillastående till 100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h.
Men Alpina vill alltid klämma lite mer ur BMW:s modeller, så även ur X7 M50i. Därför har de skapat XB7 där V8-maskinen har masserats upp till 621 hästkrafter, som hittas mellan 5 500 och 6 500 r/min, samt 800 newtonmeter som återfinns från 2 000 till 5 0000 r/min.
Med all lull-lull som Alpina tryckt in i lyx-suven har vikten ökat med hundra kilo till totalt 2 655 kilo, men det hindrar inte modellen från att göra 0-100 km/h på en betydligt snabbare tid. Sprinten tar 4,2 sekunder. Imponerande för en bjässe av denna storlek.
Toppfartsspärren har höjts till 290 km/h.
Förbrukningen av bensin och utsläppen av koldioxid har förstås ökat en aning, till 1,2 liter per mil vid blandad körning och 274 gram koldioxid per kilometer. Det handlar alltså inte om en bil som är berättigad någon miljöbonus.
Som andra Alpina-byggen har XB7 kryddats med extra grejer både interiört och exteriört, bland annat småtypiska Alpina-fälgar som i detta fall mäter 21 tum, samt förändringar i bland annat fronten och baken.
BMW Alpina XB7 ska byggas parallellt med vanliga X7 i BMW:s fabrik i Spartanburg, USA. Någon prislapp är ännu inte känd.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.