090213-bmw-5-gran-turismo

BMW Concept 5-serie Gran Turismo officiell

Så var den då officiellt visad – BMW Concept 5-serie Gran Turismo. Dock handlar det om en konceptbil, än så länge, lagom mogen för att ställas ut i Genève. Den annorlunda GT-kärran bildar med sitt format och 7-serielinjer en helt ny stil.

I detta nu har BMW visning i München av nya konceptbilen 5-serie Gran Turismo, eller rätt och slätt GT som den antagligen kommer att kallas i folkmun. Teknikens Värld är på plats och en fullständig rapport om hur bilen upplevs kan du läsa i nästa nummer av Teknikens Värld (6/2009).

Vad är det nu BMW har hittat på? Vi har sett bilen ett antal gånger på bilder tagna av våra spionfotografer. Redan där avslöjades det att 5-serie GT är något helt nytt, någon sorts halvkombi eller kombicoupé som bildar en helt ny klass. Ungefär som X6 gjorde när den dök upp. BMW själva klassar 5-serie GT som en PAS – Progressive Activity Sedan. Ännu ett begrepp att lära sig vid sidan om bland annat SAC (Sports Activity Coupé, det vill säga X6).

BMW:s tanke är att erbjuda sina kunder, som inte är intresserade av den stora 7-serien och den mindre 5-serien, en bil som är rymlig, mångsidig och bekväm. Faktum är att bilen, som alltså inte är en suv, med sina fem meter på längden storleksmässigt ligger närmare storebror 7-serie än lillebror 5-serie. Utseendemässigt har bilen också lånat en hel del designdrag från BMW:s stora lyxlimousine av senaste generation.

För att ytterligare öka på känslan av rymd tar bilen endast fyra passagerare eftersom den bakre stolsraden består av två fåtöljliknande säten. Dessa kan skjutas fram och tillbaka (10 cm) för att antingen öka benutrymmet eller öka bagageutrymmet. Med stolarna i bakre position rymmer bagageutrymmet 430 liter. Skjuter man fram stolarna till främsta läget får man plötsligt plats med 570 liter där bak. Fäller man i stället stolarna sväljer BMW 5-serie GT hela 1 650 liter. Om de två fåtöljerna i baksätet följer med till produktionsbilen, som antagligen ställs ut på Frankfurtsalongen i höst, är osäkert. Men förhandstipset är att de gör det, baserat på tidigare uppgifter.

Den läckra bakluckan som ger lite Skoda Superb-vibbar måste hänga med till produktionen för att bilens flexibilitet ska kvarstå. Bakluckan kan öppnas upp med hela bakrutan medföljandes. På så vis får man in stora föremål på ett smidigt sätt. Ska man bara stoppa in något litet i bagageutrymmet räcker det med att öppna bakluckan likt en vanlig sedanbil.

Precis som i X6 kan man frukta att takhöjden i baksätet är begränsat. Helt enkelt att personer med genomsnittslängd eller över får svårt att sitta med upprätt huvud. Men BMW har än en gång låtit form och elegans gå före funktion, kunderna betalar helt enkelt för det. Exakt hur det står till med takhöjden i baksätet kan du läsa i nästa nummer av Teknikens Värld.

Att man åker komfortabelt råder det knappast någon tvekan om, sannolikt även med 21-tumshjulen som konceptbilen är utrustad med.

BMW nämner tyvärr ingenting om vad som döljer sig under huven och inte heller vilka maskiner som kommer att finnas tillgängliga vid lanseringen som troligtvis äger rum mot senhösten eller tidigt nästa år. Men det är ingen svår gissning att tippa på att de flesta motoralternativen hämtas från nuvarande 5-serie. Det betyder allt från snåla fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer, via sexcylindriga med båda bränslealternativen, till törstigare och starkare bensin-V8:or. Fyrhjulsdrift kommer också att erbjudas liksom start/stopp-teknik som BMW är på väg att lansera på bred front. Sannolikt kommer det också en hybridversion om ett par år.

Mer information om BMW Concept 5-serie Gran Turismo kommer i samband med konceptbilens premiär i Genève nästa månad.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!