081128-bmw-m-turbo

BMW går över till turboladdade M-bilar

Stundande utsläppskrav och höga produktionskostnader gör att BMW omvärderar turboaggregatens effekter. Nu är bestämt att kommande M-bilar överger de gamla V8- och V10-motorerna till förmån för direktinsprutade turbomotorer.

Efter åratal av högvarviga naturligt andandes motorer i ett flertal klassiska M-bilar har BMW beslutat att byta ut dessa mot turboladdade och direktinsprutade motsvarigheter. Enligt BMW-källor som Autoweek talat med får 4,0-liters V8-motorn i M3 och femliters V10-motorn i M5 stå tillbaka för de nya motorerna. Enligt källorna är det helt och hållet de kommande utsläppskraven kombinerat med höga produktionskostnader som ligger bakom BMW:s beslut.

Den första M-modelen att få en turbomatad motor blir X6 xDrive M. M-versionen av X6 som ska gå i klinch med Porsche Cayenne Turbo och Mercedes ML63 AMG blir dessutom den första M-bilen med fyrhjulsdrift. Drivkällan blir en uppdaterad version av dubbelturbo-V8:an som redan sitter i standardversionerna, dessutom samma motor som ska ta plats i nästa M5, vilken tros komma 2010. Enligt Autoweek ska motorn ge minst 500 hästkrafter och 700 Nm när den sitter i X6 xDrive M. Det bör alltså inte bli några problem för X6 att hänga med Porsches och Mercedes högbyggen när det går undan. Autoweeks källor uppger dessutom att BMW planerar att utrusta kommande M-bilar med stop-start-teknik och bromskraftsåtervinning för att ytterligare spara på dropparna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!