BMW i3 Euro NCAP krocktest Foto: Euro NCAP

BMW i3 fick endast fyra stjärnor i Euro NCAP-krocktest

Högaktuella elbilen BMW i3 har krocktestats av Euro NCAP. Resultatet blev betyget fyra stjärnor av fem möjliga, en förmodad missräkning för BMW.

I senaste krocktestomgång genomförd av Euro NCAP ingick elva olika bilar varav en var BMW i3. Övriga tio bilar avhandlar vi i kommande artiklar.

BMW:s lilla elbil i3, som hade europeisk premiär så sent som förra veckan, klarade krocktestet med blandade resultat. i3 är för övrigt världens första massproducerade bil i kolfiberförstärkt plast (CFRP) vilket gör krocktestet hos Euro NCAP lite unikt.

I Euro NCAP är fem stjärnor maxbetyg totalt sett. BMW i3 lyckades endast nå upp till fyra stjärnor, ett resultat som kan få folk att dra öronen åt sig då fem stjärnor mer eller mindre ses som standard i dag. Gemene man ser oftast endast till helhetsbetyget, det vill säga stjärnbetyget, utan att fördjupa sig på vilka exakta punkter en bil faller igenom och därmed anledningen till stjärnbortfallet.

BMW i3 fick 86 av 100 poäng i vuxenskyddet. Det är inte dåligt men inte heller bland de bästa bilarna. I frontalkrocktestet rankas bilen ha bra skydd för åkande i olika storlekar då kupéutrymmet anses vara starkt. I sidokrocktestet fick i3 maxpoäng för att skydda alla kroppsdelar på ett bra sätt.

Däremot gick det inte lika bra i sidokrocktestet mot en stolpe. Skyddet mot bröstkorgen hos de åkande ansågs vara svagt. Dessutom är skyddet mot pisksnärtskador (whiplash) inte mer än medelmåttigt.

I barnskyddet (81 av 100 poäng) anser Euro NCAP att BMW i3 står för ett gott skydd hos barn i åldrarna 1,5 och 3 år. Tydlig information finns i i3 om riskerna med att placerade bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet fram om krockkudden inte kopplas ur. Däremot är krockkuddens status för av och på inte tillräckligt tydlig för föraren.

I fotgängarskyddet (57 av 100 poäng) fick det skydd som stötfångaren ger högsta poäng. Däremot anses huvens framkant farlig och därmed blev det noll poäng där. Huvens yta längre upp ger medelmåttigt skydd mot fotgängarens huvud samtidigt som A-stolparna och vindrutans nedre del ger dåligt skydd.

På den aktiva och passiva säkerhetssidan finns antisladd (ESP) som standard på BMW i3. Bältespåminnare finns endast för framstolarna, inte baksätet. Ett system som kan läsa hastighetsskyltar finns i i3, likaså fartbegränsare. Sistnämnda föll däremot inte Euro NCAP i smaken och i3 kammade därför noll poäng på det. Totalt 55 poäng av 100 möjliga fick i3 i detta delmoment.

Hela Euro NCAP-krockresultatet för BMW i3 kan du läsa här.

Pssst... du vet väl att Sveriges första stora test av BMW i3 finns att läsa i nästa nummer av Teknikens Värld? Ute i butik 5 december.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!