BMW i3 nästan helt officiell – bilder och fakta

Produktionsversionen av BMW:s elbil i3 är inte långt borta, och ska visas på bilaslongen i Frankfurt. Nu har BMW släppt fakta och officiella bilder, där man nästan plockat bort all maskering.

Det är först den 29 juli som BMW i3 blir helt officiell, men BMW har inte riktigt kunnat hålla sig. Nu har man nämligen släppt ett helt gäng bilder på den produktionsklara bilen, med endast lite maskering kvar att plocka bort inför premiären.

Dessutom har man publicerat ett helt gäng fakta om bilen. Chassit är byggt enligt en så kallad LifeDrive-struktur, vilket innebär mestadels aluminium, med en krockbur kring passagerarutrymmet med kolfiberförstärkning. Detta ger en tjänstevikt så låg som 1 195 kg. Den nyutvecklade elmotorn i i3 ger 170 hästkrafter (125 kW) och ett konstant vridmoment på 250 Nm som den pytsar ut till bakaxeln. Själva motorn väger endast 50 kg och sitter också vid bakaxeln. Fördelning av batterierna i bilens golv har gjort viktfördelningen mellan fram och bakaxel närapå perfekt 50/50.

BMW uppger accelerationssiffror 0–60 km/h på 3,5 sekunder, och 0–100 km/h på ganska exakt det dubbla – sju sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h. Batteriet är av litium-jon-typ och utvecklat av BMW själva. Räckvidden ska vara mellan 13 och 16 mil, men kan ökas med ytterlgiare 12 procent i det så kallade Eco Pro-läget. Ytterlgiare en lika stor räckviddsökning ges av ett läge kallat Eco Pro+, men då lär du få klara dig utan en del bekvämlighetssaker.

Behöver du längre räckvidd ska det vara möjligt att köpa en räckviddsförlängande konventionell motor, hämtad från BMW:s motorcykeldivision. Motorn är på två cylindrar och 650 kubikcentimeter, med en effekt på 34 hästar som ska hålla laddningen i batteriet på en konstant nivå. Med räckviddsförlängaren och dess bränsletank (på nio liter) ökar räckvidden till mellan 25 och 30 mil.

Utöver allt drivlinetekniskt har även BMW ansträngt sig med att göra bilen ihopkopplad med omvärlden, via mobilnät och appar och ett navigationssystem som är specialgjort för att optimera räckvidden hos bilen. En hel del annat, som vi förmodligen får anledning att återkomma till när bilen är helt officiell, ingår också i systemet som BMW kallar ConnectedDrive.

Vill du läsa en provkörning av BMW i3? Såklart att du vill! Då ska du köpa Teknikens Värld nummer 17/2013, där vår egen Mikael Stjerna varit och kört i3 på en exklusiv provkörning. Och du, prenumererar du får du läsa det före alla andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!