BMW i3 Leipzig Foto: © christophbusse.de

BMW i3 – tillverkningen har börjat

I går gick startskottet för serietillverkningen av BMW i3. BMW har investerat åtskilliga miljarder i den komplicerade tillverkningsprocessen och i november kommer de första bilarna hit.

I går, 18 september, var en historisk dag för BMW då serietillverkningen av företagets första eldrivna modell började. i3 är inte bara BMW:s första elbil utan även den första bilen som till stora delar tillverkas av kolfiber och byggs i stora volymer.

Just användningen av kolfiberförstärkt plast i såväl kaross som chassi har inneburit stora investeringar för BMW. Den kolfiberförstärkta plasten, CFRP, tillverkas i samarbete med kolfiberexperterna SGL i Moses Lake i USA och Landshut i Tyskland. Totalt har BMW investerat omkring 600 miljoner euro, drygt 5 miljarder kronor, i de olika fabriker som är delaktiga i tillverkningen av i3. Sammansättningen görs i Leipzig-fabriken som har byggts om för cirka 3,4 miljarder kronor. BMW beräknar att i3-tillverkningen har skapat omkring 1 500 nya arbetstillfällen.

Det första i3-exemplaret som rullade av bandet i Leipzig lämnades över till tyske maratonlöparen Jan Fitschen som ska se till att bilen används som ledarbil i Berlin Marathon i slutet av september.

Leveranserna av i3 i Tyskland och övriga Europa börjar i november. BMW Sverige räknar inte med att få mer än en handfull demobilar, kundleveranserna dröjer förmodligen till början av nästa år. Priserna är, som redan avslöjat, 339 900 kronor för den eldrivna modellen och 375 900 kronor för modellen med räckviddsförlängare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!