BMW i8

BMW i8 – tre snabba från provkörningen

Den lilla bokstaven i är namnet på BMW:s senaste storsatsning. Nu lanseras sportladdhybriden i8 och Erik Wedberg är på plats i Los Angeles för första provkörningen.

Hej Erik! Los Angeles, 30 grader varmt och BMW i8 låter som en trevlig kombination.

– Det är det absolut. Staden är visserligen lite för stor och skrämmande för en blyg svensk och värmen lite för påfrestande men bilen däremot...

Ja, vad kan du säga om den?

– Jag vet faktiskt inte. BMW i8 ger så många olika intryck och jag har inte hunnit sortera dem i skallen än. Spontant kan jag inte komma på någon bil att jämföra i8 med. Den är snabb som en Porsche 911 Carrera S men snålare än Toyota Prius och ser ut som ingenting annat i trafiken. Jag har inte upplevt så mycket uppmärksamhet och folk som pekar och fotar i någon annan bil, i8 är en blickfångare i elitklass! Med 362 hästkrafter och 570 newtonmeter går det att köra med högt tempo och kolfiberkonstruktionen är otroligt välbalanserad. i8 känns lätt, liten och rapp.

Vill du ha en?

– Ja, det vill jag nog. Tyvärr hamnar prislappen på fel sida om miljonstrecket, 1 199 000 kronor, men framförallt kommer bilen inte till Sverige förrän efter sommaren, då får det vara för min del...

Nej, nej, nej... vi vill höra mer om BMW i8! Absolut, det ska vi också få göra för den 22 maj kommer Teknikens Värld nummer 12/2014 där det står allt om i8 och hur den är att köra. Vill du ha tidningen tidigare än så och till ett lägre pris bör du kolla på vårt kanonerbjudande till dig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!