Foto: copyright BMW AG. .for press purposes only

BMW M satsar på diesel – här är M550d, X5 M50d och X6 M50d

Ryktet har gått länge nu, att BMW:s M-division skulle ge sig på att bygga en diesel. Här är bekräftelsen på att ryktena stämde – med tredubbla turbo och i fyrdubbel bemärkelse!

Det har varit fram och tillbaka i ryktessvängen under ett bra tag, ryktena om att BMW:s M-division skulle släppa en dieselversion. Och även om det nu inte blev en tvättäkta diesel-M5 av det, så visade sig ändå ryktena stämma. Nu visar nämligen BMW fyra stycken olika diesel-M-modeller!

Den kanske mest omtalade på förhand har varit M550d, det viss säga 5-serien med diesel och M-märke på bakstammen. Modellen är egentligen två modeller, M550d xDrive och M550d xDrive Touring, sedan och kombi, alltså. Som kan uttolkas ur namnet blir fyrhjulsdrift, xDrive, standard. Detsamma gäller övriga två nya modeller i serien, suvarna X5 M50d och X6 M50d.

Under huvarna hittar vi hjärtat i hela det nya M Performance-programmet, nämligen en rak dieselsexa på 3,0 liter och 381 hästkrafter (280 kW) vid 4 000 varv. (Förvisso en bra bit under M5:s 560 hästar, men samtidigt en bra bit över 535d:s 313 hästar.) Vridmomentet är på hela 740 newtonmeter! Dessutom får motorn hela tre stycken turboaggregat! 

En sak som inte, normalt sett, brukar pratas om i M-fall är bränsleförbrukning och miljö, men de nya M Performance-dieslarna är även utvecklade inom det som BMW kallar EfficientDynamics, vilket bland annat inkluderar ett Eco-läge och start/stop-teknik. Koldioxidutsläppen är under 200 g/km för alla utom X6 M50d, M550d ligger på 165 respektive 160 g/km för sedan och kombi. X5 M50d kvalar in på 199 g/km och bjässen X6 M50d alltså strax över 200 g-gränsen, 204 g/km. Bränsleförbrukningen är enligt samma turordning 0,63 l/mil, 0,64 l/mil, 0,75 l/mil och 0,77 l/mil, blandad körning.

Samtliga modeller är elektroniskt begränsade till en toppfart om 250 km/h. 

Sprinten från stillastående till 100 km/h är avklarad på 4,7 respektive 4,9 sekunder för M550d, 5,4 sekunder för X5 M50d och 5,3 sekunder för X6 M50d.

Premiären på hemmamarknaden Tyskland är beräknad att ske 12 maj i år, medan vi i Sverige förmodligen får vänta ytterligare ett litet tag. Priserna i Tyskland ligger på mellan 80 800 euro och 85 800 euro, för modeller i grundutförande. Vi kommer ocksån att få se bilarna på Genèvesalongen i mars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr