I förra veckan kunde du läsa vår artikel om att BMW sannolikt gör en M7 av sin lyxbil 7-serie. Nu kan vi även se att BMW har varumärkesskyddat just beteckningen M7. En M-prestandabil av 7-serie känns alltså allt mer sannolik.
Bland alla nyligen skyddade modellbeteckningar (se alla nedan) är kanske M10 en av de mer intressanta och mystiska. Om de nu reserverat den beteckningen till någonting, vad i så fall? Ska BMW äntligen bygga en riktigt supersportbil som ska ge Ferrari, Lamborghini och Porsche en match? Eller kanske åtminstone Audi R8 och Mercedes SLS AMG? Det har varit snack om det tidigare och snacket lär nog ta fart igen i och med varumärkesskyddandet av M10-beteckningen.
Nedan kan du ta del av alla modellbeteckningar som BMW nyligen skyddat. Merparten av M-beteckningarna är så kallade M Performance-beteckningar. Andra intressanta är E- och i-beteckningarna som är framtida el- och hybridbilar, två nya X-modeller och en suv/crossover vid namn 2-serie Active Tourer.
• X2, X4
• M1, M2, M7, M10
• 2-serie
• 2-serie Active Tourer
• M35, M40, M55, M300, M350, M400, M500
• M130, M135, M140, M230, M235, M240, M330, M335, M340, M430, M435, M440, M450, M550, M650, M750
• M50d
• Compactive, Compactive Tourer, Gran Tourer, Urbanic
• E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9
• i1, i2, i3, i4, i5, i6, i7, i8, i9
• Z8
• GC, Gran Coupe, BMW Gran Coupe, 6-serie Gran Coupe
• SportMode, CoolMode, Air Collar, BMW Turbotec, Drive eCharged, LifeDrive, i Pedelec
• Corniche, Shadow, Wraith, Cloud, Dawn
Alla BMW M-bilar 1972-2012
Dessa är BMW M-bilarna som sett dagens ljus
I samband med vår artikel om BMW M7 var det flera BMW-fantaster som hörde av sig och berättade hur fel vi hade angående vilka BMW M-bilar som producerats mellan 1972 och 2012. Bland annat fick vi bakläxa för att vi inte tog med BMW 745i SA och BMW 850 CSi som M-bilar (se bildgalleriet nedan).
Nu har vi fått svar från Stefan Behr som är talesman för M GmbH nere i München om vilka BMW-bilar som verkligen är M-bilar. Han började med att berätta att det är enkelt att se vad som är en bil från BMW AG eller en bil från M GmbH. En bil från BMW AG har chassinummer som börjar på WBA, en bil från M GmbH har chassinummer som börjat på WBS.
Han poängterade att varken 745i SA eller 850 CSi är några M-bilar. Han tillade också att M535i inte heller är en M-bil, en bil som vi felaktigt hade med i vårt bildgalleri över alla M-bilar 1972-2012. Den är i stället något av en föregångare till M Performance-bilarna likt nyligen presenterade M135i.
Däremot är M635 CSi en M-bil enligt M GmbH.
Eftersom det är så många om budet om vilka modeller som verkligen är M-bilar, det finns även felaktigheter i stora delar av faktalitteraturen, tänkte vi att vi en gång för alla tar reda på hårdfakta via M GmbH som så klart har bäst koll på läget.
Med andra ord är följande modeller de enda M-bilarna genom tiderna:
• BMW M1 E26
• BMW M3 E30
• BMW M3 E36
• BMW M3 E46
• BMW M3 E90
• BMW M5 E28
• BMW M5 E34
• BMW M5 E39
• BMW M5 E60
• BMW M5 F10
• BMW M635 CSi E24
• BMW M6 E63
• BMW M6 F12
• BMW Z3 M
• BMW Z4 M E85
• BMW 1-serie M Coupé E82
• BMW X5 M E70
• BMW X6 M E71
Notera att det finns fler E- och F-koder än de ovan då vissa av modellerna finns i flera karossvarianter.
Tack Michael De Geer på BMW Sverige för kontakten med M GmbH.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.