Den nu ganska åldrade BMW M2 firar av med en riktig värstingversion innan det är dags för pension. M2 lanserades i slutet av 2015 och för drygt ett år sedan fick den förstärkning i form av M2 Competition. Standardbilen har 370 hästkrafter medan Competition-versionen vässades till 410. Att M2 CS nu är här kommer inte som någon överraskning men tidigare spekulerades det i om effekten som förväntades bli 400 hästkrafter.
Det blev inte så. I stället levererar den dubbelturbomatade treliterssexan hela 450 hästkrafter och 550 newtonmeter. Alltså mer än de 431 hästar i M3/M4 och endast tio färre än motsvarande M3/M4 CS-versioner. Då ska det tilläggas att nya M2 CS är avsevärt mycket lättare än sina syskon. Exakt hur mycket specificerar BMW dock inte i nuläget men en vanlig M4 väger drygt 100 kg mer än vanliga M2.
Som sig bör med en version av denna kaliber är flera detaljer tillverkade i kolfiber så som tak, huv, sidospegelkåpor, diffusor, spoiler och frontsplitter.
Interörten domineras av läder och alcantaraklädsel, stolarna har fått en annan utformning med stora ventilationsöppningar i ryggstödet och självklart syns de karaktäristiska M-färgerna här och där. På instrumentpanelen är CS instansat i alcantaraklädseln och dörrhandtagen är utsmyckade med kolfiber. Konstigt nog är växelknoppen klädd med läder i stället för alcantara till skillnad från ratten.
S55-motorn kopplas till antingen en sjuväxlad dubbelkopplingslåda eller en sexväxlad manuell där vi får hoppas att den sistnämnda inte är lika gummiaktig som i M2 Competition. Kraften skickas till bakhjulen och 0-100 km/h avklaras på 3,9 respektive 4,1 sekunder. M2 CS är också utrustad med adaptiv M-fjädring och sportavgassystem med ställbara spjäll. Den kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 2 200 exemplar men pris är ännu inte officiellt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.