BMW M3 CS officiell med 460 hästkrafter

Nu presenterar BMW specialversionen M3 CS som har 29 hästkrafter och 50 newtonmeter mer än vanliga M3. I kombination med lägre vikt avverkas 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

Förra månaden kunde vi avslöja att dagens BMW M3 gör en sista ansträngning innan pensionen kallar. Vår spionfotograf hade nämligen lyckats fånga M3 CS på vägarna runt Nürburgring, det vill säga fyrdörrarsversionen av redan lanserade M4 CS.

Nu, bara ett par veckor senare, släpper BMW lös M3 CS i form av tillrättalagda bilder och information.

Precis som hos M4 CS har turbomaskinen med sex cylindrar fått effekten höjd från M3:ans 431 originalhästar till 460 hästkrafter. Maxvridet har även det vridits upp, från 550 till 600 newtonmeter.

Som standard är motorn sammankopplad med BMW:s sjuväxlade dubbelkopplingslåda M DKG med Drivelogic och drivningen sker, som vanligt, med hjälp av bakhjulen. Växellådan, som har separat oljekylare, kan opereras manuellt med paddlar på ratten.

Optimeringen av drivlinan gör att M3 för första gången tar sig under 4-sekundersgränsen vid acceleration 0-100 km/h. M3 CS gör nämligen sprinten på 3,9 sekunder, två tiondelar snabbare än vanliga M3 med dubbelkopplingslåda (som är ytterligare två tiondelar långsammare om den har manuell låda) och därmed lika snabb som M4 CS.

Eftersom M3 CS är standardutrustad med M Driver’s Package är den elektroniska toppfartsspärren placerad på 280 km/h. En vanlig M3 utan paketet toppar 250 km/h.

Precis som på M4 CS har hjulupphängningen vässats och påminner mycket om hur det ser ut på M3 med Competition Package. BMW:s adaptiva M-fjädring är standardmonterad men har till CS-modellens modifierats för att tillåta ännu friskare körning på både bana och väg. Även den aktiva M-differentialbromsen, M Dynamic Mode-systemet samt den elektromekaniska styrningen har justerats för att nå ändamålet. De flesta systemen kan hanteras och ställas in enligt förarens önskemål över hur bilen ska uppföra sig.

Speciella CS-fälgar som mäter 9x19 tum fram och 10x20 tum bak har monterats på bilen. Runt fälgarna sitter, som standard, Michelin Pilot Sport Cup 2-däck i dimensionerna 265/35-19 och 285/30-20. Däcken klassas som halvslicks och är gatlegala, men räds man typen finns även möjligheten av få Michelin Pilot Sport fabriksmonterade.

Huven är ny och bulligare på M3 CS jämfört med hur motsvarigheten ser ut hos vanliga M3. Dessutom är huven gjort i materialet kolfiberarmerad plast (CFRP), något även taket är gjort av (dvs ingen skillnad jämfört med taket på vanliga M3). Även den omgjorda bakvingen är gjord i samma material.

Viktskillnaden mellan en M3 och en M3 CS är näst intill försumbar. BMW uppger att tomvikten är tio kilo lägre hos M3 CS.

Interiören är CS-anpassad med bland annat tvåfärgat läder, Alcantara-klädda ytor och CS-logotyp på instrumentbrädan. Dörrhandtagen finns dock kvar, till skillnad från M4 CS som har tygstroppar.

BMW M3 CS ska byggas i ungefär 1 200 exemplar, en mer exakt siffra än så delar de inte med sig. Tillverkningen sätter igång i mars 2018 men modellen går att beställas med start i januari.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!