BMW M3 CSL

BMW M3 CSL firar tio år – fakta, film och bilder

Den kanske mest älskade M-bilen någonsin från München är BMW M3 CSL – lättviktsbygget av M3 generation E46. I år fyller modellen tio år och det firar BMW med film och vi med bilder och fakta.

Ägare till BMW M3 generation E46, som kom 2000, har en våt dröm – M3 CSL. Denna lättade version kom 2003 och firar alltså tio år som modell i år. Någon uppföljare till de 1383 byggda exemplaren har vi tyvärr aldrig fått se, även om ryktena om just en uppföljare var intensiva för något år sedan.

 Beteckningen CSL var inget nytt tilltag från BMW. Redan 1971 tog BMW tillsammans med Alpina fram en lättviktsversion av 3.0 CS som fick tilläggsbokstaven L. CSL blev därmed förkortningen för ”Coupé Sport Leicht”. På svenska blir det ”lätt sportcoupé”.

 M3 CSL var byggd enligt samma princip 3.0 CSL. Man tog en standardbil, M3 E46 i det här fallet, och förändrade den för att bli ett roligare och snabbare verktyg i händerna på föraren. Man sänkte M3:ans vikt med 110 kilo till 1385 kilo. Till sin hjälp tog man kolfiberarmerad plast som ersatte bland annat originaltaket och originalbakluckan. Exempelvis sparade man in sju kilo på taket tack vare materialbytet, men man sänkte också bilens tyngdpunkt vilket är nog så viktigt vid extrem körning. Sänkt vikt erhöll man också genom att plocka bort ljudisolering, bekvämligheter som luftkonditionering, elstolar och mycket mer.

 BMW lät även uppdatera fjädring och stötdämpning samt montera grövre bromsar. Motorn, den så omtyckta raka sexan på 3,2 liter, fick 360 hästkrafter, 17 fler än i vanliga M3, samt 370 newtonmeter, plus fem. Växellådan i M3 CSL var den snabbväxlande SMG II-lådan med sex växlar och elektrohydraulisk styrning av kopplingen. Den sexväxlade manuella lådan i vanliga M3 fanns inte som alternativ. Det finns M-fantaster som framhåller SMG II-lådan som BMW:s bästa någonsin, bättre än dubbelkopplingslådan som sitter i dagens M3.

 BMW M3 CSL klarade av 0-100 km/h på 4,9 sekunder (4,8 sekunder uppges också) och 0-200 km/h på 16,7 sekunder. Vanliga M3 gjorde 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Toppfarten var begränsad till 250 km/h.

 Med M3 CSL nådde BMW under åttaminutersgränsen på Nürburgrings nordslinga. 7 minuter och 50 sekunder klarade bilen av med Horst von Saurma bakom ratten. Det är exempelvis 15 sekunder snabbare än vad dagens M3 Coupé tar på sig för ett varv.

 Den som köpte en BMW M3 CSL när det begav sig fick punga ut med 806000 kronor, en kvarts miljon mer än vad en vanlig M3 kostade. I dag får du ge ungefär en halvmiljon eller lite mer för att bli ägare av en M3 CSL, betydligt mer än om du siktar mot en vanlig M3 generation E46.

 Sista helgen i maj samlades M3 CSL-fantaster från hela Europa i München för att fira modellen som berör så många. BMW bjuder nu på film från helgen där vi får höra ägare tala varmt om bilen men även se lite bankörning och lyssna på den raka sexan utan överladdning.

Under filmen bjuder vi på ett galleri innehållandes 36 sköna bilder med M3 CSL.

Missa inte!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!