091104-bmw-m3-gts Foto: Wolfgang Dieminger

BMW M3 GTS – i stället för CSL

BMW-entusiasterna har varit hårda i sin kritik mot BMW:s beslut att inte bygga någon CSL-version av nuvarande M3. Nu får de ta tillbaka sin kritik eftersom BMW presenterar något som kan vara ännu bättre – M3 GTS med 4,4-liters V8 och 450 hästkrafter.

 För några veckor sedan kunder spionfotografen se en mystisk M3 som for fram över Nürburgring. Ingen verkade veta vad det var för bil eller vad BMW hade på gång. Nu vet vi. Bilen på bilderna var BMW M3 GTS och nu har BMW:s M-division släppt de första officiella bilderna och ett smakprov på de tekniska uppgifterna.

M3 GTS kan sägas vara en efterföljare till M3 CSL men de första uppgifterna om bilen tyder på att M-divisionen har tagit mycket mer än så. M3 GTS är den hårdaste och starkaste M3-versionen hittills – en bil som är redo för banracing men fullt laglig att köra på allmän väg. Man behöver inte titta noga för att se att det inte är en vanlig M3. Bortsett från den Halloween-gula färgen syns den stora och fullt inställbara frontsplittern och den stora vingen på bakluckan och 19-tumsfälgarna som är klädda med däck i dimensionen 225/35 framtill och 285/30 baktill. Bakom de svarta fälgarna finns nya bromsar med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Långt där inne i hjulhusen skymtar dessutom gula fjädrar med ett litet M på som avslöjar att allt går att ställa in efter behov. För att M3 GTS ska vara säker på banträffarna finns såväl rullbur som brandsläckare och huvudströmbrytare.

BMW:s M-ingenjörer har gått hårt åt M3 i jakten på kilon att skala bort. Taket är ju redan gjort i kolfiber så de fick leta någon annanstans efter onödiga kilon. Några hittades i stolarna som byttes mot lättare skalstolar med sexpunktsbälten, några hittades i bakrutorna som byttes mot makrolon-glas och ytterligare några kilon vanns genom ”optimering av isolering”. Luftkonditionering, navigation, radio och baksäte är det inte någon idé att leta efter i M3 GTS. Den största vinsten av bantningsprogrammet är dock den nya ljuddämparen i titan. Förutom att se fantastisk ut och vara betydligt lättare ska den även ge ett helt nytt ljud.

Totalt har M-divisionen skalat bort en ansenlig mängd kilon. M3 GTS väger in på 1 490 kilo, att jämföra med vanliga M3 som väger sina modiga 1 655 kilo. Nästan 200 kilo har bantats bort – inte illa.

Inte heller motorn har lämnats oberörd. V8-motorn som sitter i vanliga M3 är på 4,0 liter och ger 420 hästkrafter. I M3 GTS har samma motor borrats upp till 4,4 liter vilket höjer effekten till 450 hästkrafter. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Siktet för M3 GTS är tydligt inställt på att slå gamla M3 CSL:s tid runt Nürburgrings nordslinga. ”Och teskörningarna ger anledning till optimism”, som BMW själva uttrycker det.

Vi väntar fortfarande på att BMW ska dela med sig av prestandasiffrorna, till dess får vi hålla till godo med andra siffror. Priset till exempel, som i Tyskland hamnar på cirka 1,2 miljoner kronor. De första bilarna ska säljas till tyska kunder i maj nästa år och fram mot sommaren får även utländska kunder köpa den eftertraktade bilen, som än så länge inte ser ut att begränsas till ett visst antal.

Läs mer

Test- & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!