BMW M3 och M4 – tre snabba från provturen

Chefredaktör Frodin har som förste man från redaktionen fått titta närmare på och åka med i nya BMW M3 och M4. Han rapporterar hem om en rak sexa med 430 hästkrafter, en dubbelkopplingslåda och en manuell låda med automatisk mellangas.

Hej Daniel i Maisach utanför München, vad gör du där egentligen?

–Vi går igenom kommande M3, alltså sedanen, och M4, alltså coupén tekniskt. Vi går runt på olika stationer och får förklarat för oss hur bilen är uppbyggd.

Låter både kul och spännande!

– Absolut, det är väldigt detaljerat på sina ställen medan andra saker får vi inte reda på alls. Den officiella premiären för bilarna blir först på Detroitsalongen eller kanske i Genève så vi vet till exempel inte 0-100 km/h-siffran, förbrukning och exakt vikt. Men vi vet att det är en nyutvecklad, tre liter stor rak sexa med dubbla turbo som står för kraften. Toppeffekten är 430 hästkrafter, maxvridet 500 newtonmeter och motorn varvar strax norr om 7 500 r/min vilket är väldigt mycket för en turbomotor. Växellådsalternativen är en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och en sexväxlad manuell med automatisk mellangas både vid upp- och nerväxlingar.

Och så fick du dig en liten medåkning i M4?

– Ja, jag kan inte påstå att testföraren tog i så där väldigt hårt och eftersom jag inte körde själv är det svårt att säga något konkret men en sak lovar gott, nämligen att ingenjörerna här säger att de på flera sätt haft tredje generationens M3 (E46) som förebild. Förra generationen E90 med den tunga V8:an nämns knappt alls förutom som jämförelse och där den nya bilen ska vara bättre på allt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!