Foto: BMW

BMW M4 Competition Cabriolet M xDrive officiell

Innan årets sommar rullar bort rullar BMW M4 Competition Cabriolet M xDrive in med fyrhjulsdrift och 510 hästkrafter för några sista snabba turer under bar himmel.

3-serie och 4-serie av senaste generation är på väg att rulla ut i M-utförande. I höstas presenterades nya M3 Sedan och nya M4 Coupé, och för bara några veckor sedan var vi iväg på Gotland och provkörde de båda. Vår provkörning av nya BMW M3 Competition kan du läsa här.
Nu flyttas fokus till tredje karossversionen – cabriolet – av totalt fyra. ”Fyra!?”, tänker du förstås eftersom M3 och M4 endast finns som sedan, coupé och cabriolet. Men det ska bli ändring på det, nya M3 ska nämligen för första gången komma i kombiutförande – M3 Touring.

Men innan vi får kika på den efterlängtade kombin är det alltså cabrioleten som i dag får sin tid i rampljuset. BMW presenterar nämligen M4 Competition Cabriolet M xDrive, och som beteckningen avslöjar handlar det om versionen med extra prestanda (Competition) och med fyrhjulsdrift (M xDrive). Sistnämnda är extra intressant, M3 Competition Sedan och M4 Competition Coupé erbjuds i dagsläget inte med M xDrive-fyrhjulsdrift, det blir dock ändring på det i sommar, alltså samtidigt som M4 Competition Cabriolet M xDrive gör entré.
Det fina med M:et framför xDrive-beteckningen är extra finesser som att drivningen kan ställas om till enbart bakhjulsdrift. Tekniken känns igen från BMW M5 M xDrive.

1 av 2 Foto: BMW
2 av 2 Foto: BMW

Competition betyder att bakom de stora njurarna i fronten (bävertänderna som de populärt kallas) sitter sexcylindriga S58-motorn i ett utförande som skickar 510 hästkrafter 650 newtonmeter till hjulen via en åttastegad M Steptronic-låda med Drivelogic.
Det är samma siffror som för M3 och M4 i Competition-utförande, alltså mer än de 480 hästkrafter och 550 newtonmeter som M3 och M4 har utan Competition-tillägg.

0-100 km/h går på en niohundrasjuttiotredjedels timme. Har du svårt att den tiden i relation till något? Visst, 3,7 sekunder kan man också skriva. 0-100 km/h på 3,7 sekunder är 0,2 sekunder långsammare än för M3 Competition Sedan M xDrive och M4 Competition Coupé M xDrive som lanseras i sommar.
M4 Competition Cabriolet M xDrives 3,7 sekunder är däremot 0,2 sekunder snabbare än vad M3 Competition Sedan och M4 Competition Coupé, alltså utan fyrhjulsdrift, behöver för att nå 100 km/h. Tar man bort Competition-tillägget på M3 Sedan och M4 Coupé behöver de båda 4,2 sekunder på sig.

1 av 5 Foto: BMW
2 av 5 Foto: BMW
3 av 5 Foto: BMW
4 av 5 Foto: BMW
5 av 5 Foto: BMW

En annan tidsangivelse är 18 sekunder. Det rör sig inte om hur lång tid det tar att nå toppfarten på 250 km/h (som kan höjas till 280 km/h genom tillvalet M Driver's-paketet), i stället avser siffran tiden för tygsuffletten att öppna eller stänga sig. Operationen kan utföras i farter upp till 50 km/h.

1 av 4 Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4 Foto: BMW

Något pris har BMW Sverige inte gått ut med ännu, däremot finns en tysk prislapp. M4 Competition Cabriolet M xDrive börjar i vårt södra grannland på 98 500 euro vilket motsvarar 999 100 kronor. Räkna med ett svensk grundpris som innehåller en extra siffra eftersom övriga M4-modeller ligger några tusenlappar högre i vårt land än i Tyskland.

Priset kan förstås justeras uppåt efter smak och tycke. Kolfiberexteriörpaketet kostar exempelvis drygt 50 000 kronor och kolfiberkeramiska bromsar kostar runt 90 000 kronor. Sistnämnda ingår dessutom i M Race Track-paketet som kostar drygt 140 000 kronor, då får man även, bland annat, skålstolar i kolfiber.

I juli – samtidigt som M3 Competition Sedan M xDrive och M4 Competition Coupé M xDrive – börjar BMW M4 Competition Cabriolet M xDrive byggas och marknadsintroduktionen sker direkt efter produktionsstarten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!