BMW M5 CS ska produceras i begränsad upplagda under ett år. Hur många exemplar det betyder är okänt. Foto: BMW

BMW M5 CS officiell som starkaste M-bilen någonsin

När inte M5 eller M5 Competition är tillräckliga, då är det M5 CS som gäller. Nu presenterar BMW nya toppversionen som har fler hästkrafter än någon tidigare M-bil, samtidigt som den har bantat bort 70 kilo.

I somras presenterades uppdaterade BMW M5 och M5 Competition. Då nämndes ingenting om en ännu hårdare modellversion, trots att det fanns bildbevis på att en sådan var på ingång. Men nu anser BMW att tiden är mogen för en presentation av det vassaste med M5-emblem någonsin. Ja, bilen är till och med det starkaste som någonsin har skapats av BMW:s prestandabilsavdelning M GmbH.

BMW M5 CS, där CS på klassiskt BMW-vis står för Clubsport (dock stod det för Competition Sport i fallet med förra generationens M4 CS), betyder en rad olika förändringar. V8:an på 4,4 liter har pumpats upp till 635 hästkrafter, tio fler än i M5 Competition och 35 fler än i vanliga M5. Maxvridet är 750 newtonmeter, samma siffra som i då båda andra modellversionerna. Motorn är sammankopplad med den åttastegade M Steptronic-automatlåda med Drivelogic som för krafterna vidare till M xDrive-fyrhjulsdriftssystemet som tillåter bakhjulsdrift.

1 av 4 Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4 Foto: BMW

CS-versionen är betydligt snabbare än sina svagare syskon. 0-100 km/h går på 3,0 sekunder, tre respektive fyra tiondelar snabbare än M5 Competition och vanliga M5. 200 km/h nås efter 10,3 sekunder och toppfarten är begränsad 305 km/h, samma som i M5 och M5 Competition om de är utrustade med M Driver's Package.

Tio extra hästkrafter har inte på egen hand kapat tre tiondelar av en sekund i sprinten från noll till 100 km/h. M5 CS väger 70 kilo mindre än M5 Competition, en viktminskning som har åstadkommits med hjälp av lättviktsmaterial både på in- och utsida. Huven, frontsplittern, backspegelkåporna, bakvingen, diffusorn, motorkåpan är gjorda i kolfiberförstärkt plast, CFRP. Vissa av detaljerna har inte lackerats för att kolfiberstrukturen ska blottas, exempelvis gäller det på backspegelkåporna och frontsplittern. Till och med M5:s vanliga, öppningsbara armstöd mellan framstolarna har ersatts med en fast variant med lägre vikt.

1 av 3 Foto: BMW
2 av 3 Foto: BMW
3 av 3 Foto: BMW

I och med lägre vikt har BMW justerat både fjädring och stötdämpning för att chassit ska kunna bjuda på ännu vassare köregenskaper. Till det har man låtit montera 20-tumshjul med Pirelli P Zero Corsa-däck i dimension 275/35 fram och 285/35 bak.

1 av 4 Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4 Foto: BMW

Medan M5 och M5 Competition är femsitsiga är M5 CS endast fyrsitsig. Baksätet har nämligen lyfts ur bilen och i stället har två skalstolsliknande säten tagit plats. De liknar de båda framstolarna, men saknar lite av det rejäla sidledsstöd och kolfibern som de främre har.

BMW M5 CS lanseras i Europa under våren 2021. Priset i Tyskland börjar på 180 400 euro vilket motsvarar 1,82 miljoner kronor. Det är knappt 600 000 kronor mer än vad instegspriset för M5 är, och drygt 500 000 kronor mer för M5 i Competition-utförande.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!