BMW M5 F10 facelift 2014

BMW M5 facelift officiell – extra hästkrafter

Inte bara BMW 5-serie utan M-emblem har genomgått ett lyft inför 2014, även prestandaversionen M5 har tagit del av nyheterna – till största del. Häftigast? 15 extra hästkrafter under huven och vässat chassi!

I går slog BMW på stora trumman för att basunera ut nyheterna kring 5-serie facelift. En bil som ingick i nyhetsflödet var BMW M5 som vi då avhandlade lite snabbt, så här kommer lite mer input till er M5-älskare (och så klart också till alla andra).

 BMW M5 från och med årsmodell 2014 har justerats väldigt lite i fronten, alltså ännu mindre än övriga 5-serieprogrammet. De lackerade ytorna är identiska sett till veck och linjer. Största nyheten finner vi i njurarna som har gått från enkla vertikala ribbor till ribbor som sitter två och två. Dessutom har man på E34-manér prytt vänster njure med en M5-emblem. På E34:an satt dock emblemet utanför kromsargen.

 Xenon-strålkastarna kan för en extra slant uppgraderas till nyheten adaptiva LED-strålkastare. Dessa känns igen på corona-ringarna som inte längre är runda utan att en tillplattad nedre del.

 Till skillnad från vanliga 5-serie har M5 inte plockat upp sidoblinkersen till ytterbackspeglarna, utan de finns kvar i gälarna på respektive framskärm.

 Baktill på M5 går man bet om nyheterna som syns på de motorsvagare 5-serieversionerna. Stötfångare, diffusor, ändrör, vinge med mera, ser ut som tidigare. Endast bakljusen har justerats med sin nya, smalare lysdiodsoptik och mindre backljus.

 Ett gäng nya exteriörfärger tillgängliggörs i och med uppdateringen. Dessa är Pure Metal Silver, Pyrite Brown Metallic, Frozen Blue Metallic samt några nya matta kulörer. Med de nya karossfärgerna hänger också två nya kulörer på de läderklädda stolarna – Cashmere Beige och Nutmeg.

 Karossfärgen Pure Metal Silver sticker ut lite extra genom att ultratunna aluminiumflarn finns i färgen som sägs ge bilen en extra lyster samtidigt som den ska se mörkare ut i vissa betraktningsvinlar.

 Inne i bilen är det sig likt men med vissa skillnader. Exempelvis har navigationsskärmen på instrumentbrädan omgetts av två vertikala kromlister och förvaringsutrymmet i mittkonsolen mellan framstolarna har vuxit volymmässigt.

 Även i M5 är det mjukvaruversion 4,2 av iDrive som petats in vilket också tillåter, som tillval, det nya beröringskänsliga vredet som är placerat till höger om växelväljaren. Sveper man ett finger över ovansidan på vredet kan man till exempel zooma i navigationskartorna eller bokstavera en adress.

 BMW ConnectedDrive har uppdaterats med en rad förbättrade och nya förarhjälpsystem. En kamera monterad vid foten av innerbackspegeln kan registrera ofrivilliga filbyten och därmed varna föraren i hastigheter ned till 20 km/h, samtidigt som kameran kan känna igen fordon och fotgängare och se till att bilen varnar och/eller bromsar om en kollision är förestående. Bländningsfri helljusautomatik finns som tillval.

 Under huven inte mycket nytt – om man ser till en standardutrustad bil. Då är det fortfarande 560 hästkrafter och 680 newtonmeter ur 4,4 liter dubbelturbomatad V8 kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som gäller. Men nytt är, som vi tidigare skrivit om, ett prestandapaket vid namn Competition Package. Detta innehåller 15 extra hästkrafter som kapar en tiondels sekund på 0-100-tiden och två tiondelar på 0-200-tiden. Inte så mycket kan tyckas, men Competition Package innehåller också vässat chassi, bara för att nämna något av allt det som ska göra bilen mer körbar på exempelvis bana.

 Sedan mars i år kan man till sin M5 beställa BMW:s nyutvecklade M-kolfiberkeramiska bromsar som klarar tuffa inbromsningar om och om igen utan större utmattning.

 BMW M5 facelift lanseras i juli 2013.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!