BMW M550d xDrive

BMW M550d xDrive – tre snabba från provkörningen

Hästkraftskriget må vara över men nu kämpas det i stället om vem som kan leverera högst vridmoment. Erik Wedberg har provkört det starkaste* som finns just nu – BMW:s trippelturbodiesel i M550d xDrive – och han är imponerad.

BMW har länge tillverkat starka dieselmotorer men utmanas nu från flera håll. Audi släppte nyligen en sexcylindrig dieselmotor med dubbelturbo, 313 hästkrafter och 650 newtonmeter som ger A6 sportbilsprestanda. Men nu svarar BMW.

 Hej Erik, vad har München att erbjuda i dag?

– Grådaskigt väder och tio plusgrader, och så BMW M550d xDrive förstås. Grundmotorn är samma treliterssexa som används i många BMW-modeller sedan några år tillbaka men här manas den på av tre turboaggregat. Motorn ger därför 381 hästkrafter och 740 newtonmeter och det skyhöga vridmomentet finns tillgängligt redan vid 2 000 r/min.

 Låter imponerande, kan man säga att det är en M5-diesel?

– Inte riktigt. Det är en M Performance-bil, vilket innebär att M-avdelningen har stått för finputsningen men att fokus är inställt på effektivitet snarare än sport. M550d ser lite tuffare ut men inte riktigt lika muskulös som M5. Snabb är den i alla fall. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder, bara fyra tiondelar långsammare än M5. Då ska man också tänka på att dieselbilen bara behöver 0,63 liter per mil och släpper inte ut mer än 165 gram per kilometer. Suget när allt vridmoment kommer rusande är svårslaget.

 – Har precis avverkat några mil Autobahn i 250 km/h och kan lova att den är hur stabil som helst i de farterna. En riktig autobahnmissil men inte lika hård och sportig som M5. Mer komfort. Den varvar 3500 r/min vid 200 km/h, lagom.

 Det låter nästan som att du föredrar M550d framför M5…

– Snudd på, M5 är otroligt imponerande men snål och ekonomisk är den verkligen inte med 0,99 liter per mil och 959000 kronor i startpris. Inte för att M55d xDrive är direkt billig men det är ändå drygt 200 tusenlappar upp till M5. Från 753000 kronor kostar M550d xDrive i sedanutförande. Touring-modellen kostar från 774800 kronor.

 Vill du veta mer om den starkaste dieselmotorn från BMW just nu, plus en annan imponerande dieselskapelse? Då bör du läsa Teknikens Värld nummer 7/2012 som finns i butik och här på teknikensvarld.se från och med 15 mars.

Här kan du läsa om hur BMW:s nya trippelturbodieselmotor fungerar.

* Starkaste sett till vridmoment hos BMW 5-serie (740 Nm), Audi A6 (650 Nm) och Mercedes E-klass (620 Nm) med dieselmotorer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!