BMW M7 Foto: © BMW AG

BMW M7 lär komma – dock inte X1 M och X3 M

BMW:s M-bilar har ökat kraftigt i antal de senaste åren och fler blir de sannolikt inom kort då det finns behov av en M7. En M6 Gran Coupé står också på agendan, liksom mer kolfiber i alla dess former.

När BMW:s M-division tog form för exakt 40 år sedan var det för att göra tävlingsbil av BMW 3.0 CS, nämligen lättviktsbygget 3.0 CSL. Första riktiga M-bilen för gatan är den numera eftertraktade M1-modellen. Det var i slutet på 1970-talet och därefter har det rullat på med M535i som var första M5:an och lite senare såg första M3:an dagens ljus. Länge var det bara M3 och M5 som utgjorde BMW:s M-program med de senaste åren har det förändrats då M6, X5 M, X6 M och senast 1-serie M Coupé har lanserats.

 Trots 35 år på nacken har BMW aldrig låtit deras största modell – 7-serien – få ta del av extra muskler från M GmbH. De har inte riktigt sett att det behovet finns trots att Audi länge gjort en S8 av sin A8 och Mercedes har AMG-versioner av sin S-klass. Men nu verkar det bli förändring just vad gäller 7-serien.

 Enligt BMW Nordamerikas vd Ludwig Willisch, tidigare chef på M GmbH i München, står en M7 näst på tur eftersom det efterfrågas på marknaden han representerar. Han får medhåll av sina kollegor som företräder BMW på den så expansiva Kina-marknaden.

 Willisch, som har intervjuats av amerikanska The Detroit Bureau, säger också att sprillans nya BMW 6-serie Gran Coupé kommer att dyka upp som M6 Gran Coupé inom ett år.

 På frågan om BMW har för avsikt att göra M-versioner av alla sina modeller svarar han nej. De mindre suvarna/crossovermodellerna X1 och X3 kommer inte att vara aktuella med bokstaven M i anslutning till modellbeteckningen. Men ett nej är inte alltid ett nej från BMW. Länge var det blankt nej till att X5 skulle bli M-bil men så plötsligt för tre år sedan på bilsalongen i New York presenterades både X5 M och X6 M och i dag finns det en stark efterfrågan på dessa båda högbyggda muskelknippen.

 Ludwig Willisch berättade också att kolfiber tillhör BMW:s framtid i större utsträckning än i dag. Företaget lägger ned stora summor pengar på utvecklingen och framställningen av kolfiber för att göra det billigare och därmed mer tillgängligt. Han påpekar också att inte enbart M-bilarna ska vara kolfiberberikade, även de vanliga modellerna ända ned till 3-serien ska kunna dra nytta av lättviktsmaterialet.

Alla BMW M-bilar 1972-2012

Dessa är BMW M-bilarna som sett dagens ljus 

 I samband med vår artikel om BMW M7 var det flera BMW-fantaster som hörde av sig och berättade hur fel vi hade angående vilka BMW M-bilar som producerats mellan 1972 och 2012. Bland annat fick vi bakläxa för att vi inte tog med BMW 745i SA och BMW 850 CSi som M-bilar (se bildgalleriet nedan).

 Nu har vi fått svar från Stefan Behr som är talesman för M GmbH nere i München om vilka BMW-bilar som verkligen är M-bilar. Han började med att berätta att det är enkelt att se vad som är en bil från BMW AG eller en bil från M GmbH. En bil från BMW AG har chassinummer som börjar på WBA, en bil från M GmbH har chassinummer som börjat på WBS.

 Han poängterade att varken 745i SA eller 850 CSi är några M-bilar. Han tillade också att M535i inte heller är en M-bil, en bil som vi felaktigt hade med i vårt bildgalleri över alla M-bilar 1972-2012. Den är i stället något av en föregångare till M Performance-bilarna likt nyligen presenterade M135i.

Däremot är M635 CSi en M-bil enligt M GmbH.

 Eftersom det är så många om budet om vilka modeller som verkligen är M-bilar, det finns även felaktigheter i stora delar av faktalitteraturen, tänkte vi att vi en gång för alla tar reda på hårdfakta via M GmbH som så klart har bäst koll på läget.

 Med andra ord är följande modeller de enda M-bilarna genom tiderna:

BMW M1 E26

BMW M3 E30

BMW M3 E36

BMW M3 E46

BMW M3 E90

BMW M5 E28

BMW M5 E34

BMW M5 E39

BMW M5 E60

BMW M5 F10

BMW M635 CSi E24

BMW M6 E63

BMW M6 F12

BMW Z3 M

BMW Z4 M E85

BMW 1-serie M Coupé E82

BMW X5 M E70

BMW X6 M E71

Notera att det finns fler E- och F-koder än de ovan då vissa av modellerna finns i flera karossvarianter.

Tack Michael De Geer på BMW Sverige för kontakten med M GmbH.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!