070713-bmw-pris-almedalen

BMW mottog pris i Almedalen

BMW utsågs i dag till Årets opinionsbildare i Almedalen 2007. Det är PR-byrån Hill & Knowlton som ansåg att BMW var förtjänta av utnämningen under Almedalsveckan.

Det är fjärde året i rad som PR-byrån Hill & Knowlton delar ut priset Årets opinionsbildare till den aktör eller person som vunnit opinionskampen under Almedalsveckan. Juryn bestod i år av Stig-Björn Ljunggren, statsvetare, Lars Adaktusson, programledare TV8, Olle Wästberg, generaldirektör Svenska Institutet samt Francisca Herodes, chef för Public Affairs Hill & Knowlton. En enhällig jury utsåg BMW som vinnare. Hedersomnämnandet togs med majoritetsbeslut.

Under årets Almedalsvecka hade BMW sin vätgasbil Hydrogen 7 på plats för att visa allmänheten och svenska beslutsfattare att en bil som endast släpper ut ren vattenånga redan finns i dag. Bilen har en vanlig förbränningsmotor som drivs med flytande vätgas. Flera av politikerna på plats i Visby fick även ta en provrunda med bilen. BMW delade också ut flaskor med vatten till allmänheten för att poängtera det Hydrogen 7 släpper ut från avgasröret, det vill säga vatten.

– BMW började forska om vätgas som drivmedel redan för 30 år sedan och vi visade här i Almedalen att tekniken finns, men vi måste få hjälp med att utveckla infrastrukturen så att vätgasen blir lika lättillgänglig som dagens bränslen. Priset som Årets opinionsbildare är ett bra kvitto på att vi fått fram vårt budskap här i Almedalen, sade Christer Stahl, VD för BMW Sverige.

Hill & Knowltons motivering till utnämningen lyder som följer:

BMW har genom ett miljömedvetet nytänkande och kreativ elegans lyckats med konststycket att föra miljöbilen in i den politiska manegen. Uppseendeväckande vattenflaskor med etiketten "Avgaser" har delats ut till såväl unga som gamla, vilket har resulterat i att budskapet nått ut till en bred målgrupp. Den politiska eliten, däribland miljöministern, har synts ratta runt i Almedalen som en rullande symbol för den angelägna miljöagendan. Genom att visa på ett slagkraftigt samspel mellan politisk vision och verklighet har BMW visat att politik och näringsliv kan gå hand i hand. Med hjälp av ett verkningsfullt arrangemang har BMW lyckats dominera mediebilden under Almedalsveckan. Sammantaget gör detta BMW till en värdig vinnare av Hill & Knowltons pris Årets opinionsbildare i Almedalen 2007.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!