090210-ski-bmw-toyota

BMW och Toyota bäst enligt SKI

Svenskt kvalitetsindex har återupptagit sina studier av bilmarknaden. Deras nya undersökning visar att BMW och Toyota har överlägset flest nöjda kunder. Volvo och Saab placerar sig i mitten medan Renault får finna sig i att få sämst betyg.

Svenskt kvalitetsindex, SKI, har återigen undersökt bilbranschen. Studien visar bland annat att BMW och Toyota gillas klart bäst av de svenska bilägarna. Drygt 3 000 personer som köpt ny bil under de senaste tre åren har fått svara på frågor om hur nöjda de är med sina bilar och vad de tycker om märket. Svaren har därefter översatts till en skala från 0-100, där 100 betyder att bilägarna är jättenöjda.

Bäst betyg får BMW med 82,3, följt av Toyota på 80,6. Genomsnittet ligger på 71,1 och däromkring hittas de båda svenskarna Volvo och Saab. SKI:s studie är dock ingen rolig läsning för Renault. De franska bilarna hamnar i botten med endast 61,4 i betyg. Hoppet upp till nästsisten Opel är dessutom stort.

Störst skillnad i betyg märks i aspekten lojalitet, det vill säga hur ofta man köper en bil av samma märke igen och om man talar väl om märket till sina bekanta. I den här aspekten får Toyota klart bäst betyg. Renault får återigen jumboplatsen. Det är också stora skillnader i aspekten image. Det som kallas Corporate Social Responsibility (CSR), det vill säga bilden av att ett företag tar ett samhällsansvar, är en viktig fråga för kunderna och något som många bilmärken kan bli bättre på. Bilmärken som får högt betyg i image anses erbjuda kvalificerade tjänster och utnyttja modern teknik.

När det gäller själva bilen så får BMW bäst betyg i fråga om köregenskaper medan Renault och Skoda får lägst betyg. Bäst betyg angående säkerhet får Volvo, Saab och BMW. Även här får Skoda lägst betyg. Alla märken får låga betyg i miljöaspekten utom Toyota som klarar sig undan med godkänt betyg.

SKI:s undersökning visar även att det är många som har klagat på sina bilar. 15 procent för branschen som helhet är en hög siffra för att vara privatpersoner enligt SKI. De flesta klagomålen handlar om olika servicefrågor. Högst andel klagande kunder har Mercedes och Citroën (båda runt 30 procent). Endast tolv procent av Toyota-kunderna klagar, vilket ger Toyota bäst betyg i det hänseendet.

Så nöjda är bilägarna

BMW: 82,3

Toyota: 80,6

Hyundai: 74,5

Mazda: 74

Audi: 72,9

Volvo: 72

Saab: 71

Citroën: 69,7

Mercedes: 69,4

Ford: 69,2

VW: 68,6

Peugeot: 67,6

Skoda: 67,4

Opel: 66,8

Renault: 61,4

Övriga: 70,8

Branschen: 71,1

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!