Det spekuleras hej vilt kring BMW:s framtida bilar utöver de som kommer att leva kvar från i dag. Det senaste i informationsväg kommer från amerikanska Car and Driver som har upptäckt av BMW hos amerikanska myndigheter har registrerat och skyddat modellbeteckningarna 228, 230 och 235. Om beteckningarna har med modeller att göra är det i så fall en helt ny 2-serie som storleksmässigt hamnar mellan dagens 1-serie (golfklassen) och 3-serie (undre mellanklassen). Vad de registrerade beteckningarna också avslöjar är att det kan röra sig om tre sexcylindriga motorer till en ny 2-serie, men det är inte alltid BMW är konsekventa i sin namngivning så en fyrcylindrig maskin bakom någon av sifferkombinationerna är inte helt omöjligt.
Car and Drivers källor berättar att 2-serien med största sannolikhet blir bakhjulsdriven vilket skulle göra modellen till BMW:s instegsmodell i det bakhjulsdrivna segmentet. Detta eftersom nästa generation 1-serie antas bli framhjulsdriven, något som återstår att se.
1-serien är i dag BMW:s minsting i programmet, men inte länge till. Det är officiellt att den bayerska biltillverkaren är mitt inne i utvecklingen av en liten stadsbil som i dagsläget går under namnet Megacity. Den ska vara eldriven när den lanseras om cirka tre år, men en hybridversion kan också vara aktuell. Megacity är tänkt att bli BMW:s minsta modell men för att inte hoppet upp till 1-serie ska bli för stort och brett tänker de även klämma in en modell i Ford Fiesta-storlek. Det är i alla fall vad Car and Drivers källor säger och är samtidigt faktiskt något som har varit på BMW-tapeten några gånger tidigare.
Denna förmodade ”nästminsting” kommer antagligen att ta del av den nya el/bensinhybridmotor som BMW ska samutveckla med PSA-gruppen (officiellt i förra veckan) och därmed blir bilen framhjulsdriven. Denna motor, samt nya snåla bensinmotorer från BMW/PSA, antas även ta plats i nästa 1-serie vilket i så fall stärker informationen om att 1-serie blir framhjulsdriven.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.