Foto: This image is copyright free for editorial use. (c

BMW skrotar M-växellåda

Det blir ingen manuell växellåda till nästa generation BMW M5 och M6, säger M-chefen Albert Biermann. Anledningen sägs vara dålig försäljning jämfört med dubbelkopplingslådorna.

I Europa har BMW M5 inte funnits med manuell växellåda sedan förrförra generationen E39. Problemet då var att kopplingarna gick som smör i solsken, åtminstone från lagerhyllan som hade ständig ruljans från BMW:s rödljusgasande kunder. Bekymret löstes i E60 som fick sekventiell låda, åtminstone i Europa. I USA har möjligheten att växla manuellt funnits efter tryck från den amerikanska marknaden, men till att nästa generations BMW M5/M6 går ur tiden gör dess manuella växellåda det också. 

 I dag kan kunderna välja mellan den sjustegade dubbelkopplingslådan som vi känner igen från svenska M5:or eller en kraftigt modifierad låda från 5-serie, ett alternativ som nu alltså verkar försvinna. Förra året hade mellan 15-20 procent av USA-sålda M5:or manuell växellåda. I år verkar det bli ungefär 15 procent och siffran sjunker stadigt.

 – Problemet är att ingen vill ha det i Europa eller någon annanstans heller. Teoretiskt sett är en manuell låda fortfarande billigare men det är väldigt låga volymer och vi måste förstärka allt i växellådan och hitta plats för växelspaken och en annan pedal så det blir inte billigare, säger Albert Biermann, chef över BMW M till Insideline. 

 Men BMW:s M-entusiaster kan ändå andas ut. Biermann lovade att det minst kommer att finnas en M-bil med tre pedaler framöver.

 –M3 måste ha manuell växellåda. Den kommer alltid ha manuell växellåda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr