Foto: Hasselblad H4D

BMW-Toyotas sportbil kan baseras på GT 86

Att BMW och Toyota ska utveckla en sportbil är ingen hemlighet längre. Men hur ska den bli? Det senaste är att dagens GT 86 kan stå grund för bilen. Ingen dum grund i så fall.

Det var sommaren 2012 som nyheten om att BMW och Toyota ska utveckla en sportbil tillsammans officiellt kom ut. Halvåret efter att BMW och Toyota närmare presenterat sitt samarbete som, utöver sportbilsbyggande, går ut på att Toyota får ta del av tyskarnas dieselmotorer och att de tillsammans ska utveckla bränslecells- och litiumjonbatteriteknik.

Om sportbilen har vi inte fått reda på mycket mer än att det rör sig om en mellanstor modell som ska stå färdig mot slutet av 2013 och då ska visa upp ny lättviktsteknik i form av förstärkta kompositmaterial.

 Amerikanska Motortrend har dock lite mer information i ämnet efter att ha pratat med sina källor med insyn i Toyota. Enligt dessa kommer den samutvecklade sportbilen troligtvis att baseras på samma tekniska plattform som hyllade GT 86, men i förlängd form eftersom den gemensamma bilen blir större än Toyotas rara ärta (som har en lika rar ärta till syskon i Subaru BRZ).

 Om så blir fallet finns det inga tvivel på att ordet körglädje inte kan appliceras på ”BMW-Toyotan”.

 Även om GT 86-plattan nämns som mest trolig slänger den amerikanska motortidningen in en brasklapp om att en BMW-plattform inte är helt utesluten.

Vad det blir för maskin som sätter fart på kärran spekuleras det friskt i. Enligt Motortrend är ett hett tips en fyrcylindrig maskin från BMW, utan assist från turbo eller kompressor. I stället blir det sannolikt extra tillskott från elmotorer som sitter i anslutning till framhjulen. Toyota uppges redan ha en liknande lösning mer eller mindre färdig till GT 86.

Till skillnad från Subarus och Toyotas gemensamma projekt BRZ/GT 86 kommer BMW:s version av sportbilen att se ut på ett sätt medan Toyotas kommer att se ut på ett helt annat sätt.

Utvecklingen av sportbilen ska vara i full gång. Redan innan BMW och Toyota presenterade informationen officiellt för ett drygt halvår sedan hade arbetet påbörjats.

 Ansvarig chefsingenjör vid utvecklingen av GT 86, Tetsuya Tada, ska redan ha varit i München flertalet gånger för möten med både chefer och ingenjörer.

Första gången vi får se sportbilen blir troligtvis på bilsalongen i Tokyo senare i år. Räkna då med en konceptbil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!