BMW vill flytta in reklamen i bilen

BMW har startat ett forskningsprojekt för att utreda möjligheterna att göra reklam inne i bilen. Baserat på var bilen befinner sig ska det ploppa upp reklam i iDrive-skärmen.

BMW och tyska mjukvaruutvecklaren SAP har inlett ett forskningsprojekt med arbetsnamnet Virtual Marketplace of the Future, med reklam inne i bilen som fokus. Tanken är att det ska visas annonser på bilens iDrive-skärm och att bilens GPS-position avgör vilka annonser som visas. När man är ute och kör ska det till exempel kunna komma reklam för närliggande caféer och restauranger. BMW-föraren ska kunna påverka vilken typ av reklam som ska visas genom att göra personliga inställningar. Det ska också vara möjligt att helt stänga av funktionen.

 – Vår vision är att bilen ska kunna förse kunderna med preferensbaserade och aktuella erbjudanden som ligger längs med färdvägen. Som ett steg mot denna vision har BMW Group Research and Technology inlett ett samarbete med internationella mjukvaruutvecklaren SAP. Målet med forskningen är att utveckla lösningar för realtidserbjudanden som genereras genom platsbaserade tjänster, säger Dr. Jörg Preissinger, projektledare på BMW Group Research and Technology.

 BMW och SAP provar just nu systemet i 7-seriebilar men man påpekar att projektet ännu är i sin linda och att man inte har satt något mål för när det kan lanseras för kunder.

BMW är dock inte först med att vilja visa reklam på skärmen. Redan för ett år sedan presenterade GM sina planer på reklam i bilen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!