080122-bmw-nytt-märke

BMW vill ha ett fjärde märke

För att möta de strängare miljökraven överväger BMW att lansera ett fjärde märke inom familjen. Det nya märket skulle i så fall bestå av små, bränslesnåla och framhjulsdrivna bilar.

BMW ser en svårighet i att möta de ökande miljökraven samtidigt som märkets sportiga image ska bevaras. En liten bränslesnål bil anses inte liera med märkets historia. Trots BMW:s ihärdiga forskning kring bränslecellstekniken har man bestämt att BMW-märket inte ska tänjas för mycket. I en intervju med Automotive News förklarar försäljnings- och marknadschefen Stefan Krause problemet med att man inte kan ta det blå ur BMW och göra det grönt. Han fortsätter med att säga att de kanske kan lansera ett fjärde märke. Detta nya gröna märke skulle kunna innefatta framhjulsdrivna bilar och crossovers som inte inkräktar på med modermärkets modellflora.

Enligt Stefan Krause har BMW övervägt flera alternativ för hur det nya märket ska skapas. Tre alternativ har hittills uteslutits. Det första var att använda Mini, vars små modeller skulle passa bra. Detta alternativ gillades inte eftersom man inte ville förändra Minis unika image. BMW har även övervägt att köpa ett utomstående märke och låta det stå för den miljövänliga biten. Stefan Krause säger att Saab och Volvo var de märken som det tittades mest på, slutligen ansågs de inte möta BMW:s önskningar. Det tredje och kanske mest originella alternativet som övervägdes var att återuppliva något av de brittiska märken som finns i BMW:s ägo. Riley och Triumph fanns med i tankarna, men de ansågs inte heller passa in i BMW:s planer.

Trots de långt gångna planerna är BMW-cheferna osäkra på om deras kunder vill ha en miljövänlig bil från BMW. Stefan Krause säger till Automotive News att folk kan stå på cocktailpartyn och säga att de tänker på miljön, och sedan sätter de sig i sin M6 och åker hem.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!