På Parissalongen förra hösten visade BMW upp nya 7-serien med hybridteknik under skalet, eller ActiveHybrid som de själva valt att kalla systemet och som är en del av deras EfficientDynamics-koncept i jakten på att få ned förbrukning och utsläpp. I Detroit i början av året klargjorde BMW:s marknadschef att även X6 ska ta del av tekniken och att de båda bilarna ska stå färdiga till hösten. Och visst, i september är det dags för Frankfurtsalongen att slå upp portarna. Där får vi bland annat ta del av just BMW 7-serie och X6 ActiveHybrid – eller BMW ActiveHybrid 7 och BMW ActiveHybrid X6 som de korrekt ska benämnas.
Det finns i nuläget tyvärr inte speciellt mycket information kring de båda bilarna, inte mer än att dubbelturbo-V8:an på 4,4 liter, 407 hästkrafter och 600 newtonmeter har försetts med en liten elmotor som är placerad i transmissionshuset. Den har en effekt på 20 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 210 newtonmeter, vilket gör att bilarnas drivsystem får klassas som mildhybrider. Dessutom ersätter elmotorn den konventionella startmotorn samt generatorn.
Kraften kommer från litiumjonbatterier som är placerade i bagageutrymmet och som i sin tur laddas upp genom bland annat bromsenergiåtervinning.
Enligt BMW ska 7-serie ActiveHybrid ha 15 procent lägre bränsleförbrukning än den renodlade bensinversionen. X6 ActiveHybrid sägs skära ned förbrukningen med 20 procent.
BMW 750i drar vid blandad körning 1,14 liter per mil. BMW ActiveHybrid 7 skulle i så fall dra 0,97 liter per mil. För ActiveHybrid X6 skulle förbrukningen hamna på 1,02 liter per mil jämfört med X6 xDrive50i som drar 1,28 liter per mil.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.