090830-bmw-vision-officiell Foto: BMW Group MediaPool / an.niedermeyer / This image

BMW Vision EfficientDynamics Concept – framtidens sportbil

Här är framtidens sportbil. Det tror i alla fall BMW som härmed presenterar sin konceptbil Vision EfficientDynamics – en bil som kombinerar siffror som 0-100 km/h på 4,8 sekunder och 0,37 liter diesel per mil.

 Väntan på att få se BMW:s miljökoncept blev inte så lång som befarat. Under den gångna veckan har BMW släppt en kort teaservideo som skulle se till att egga våra sinnen inför den officiella lanseringen. Den publika premiären är förstås förlagd till Frankfurtsalongen med start den 15 september men redan nu öppnar BMW alla dammar.

Tanken är att bilen med det krångliga namnet BMW Vision EfficientDynamics Concept   ska vara en uppvisning i vad BMW kan prestera för tillfället, både sett till miljöteknik och prestanda. Bilen kan ses som en sammansmältning av BMW:s sportbilskunnande och miljökunnande. Under det futuristiska skalet döljer sig precis all den energibesparande teknik BMW sägs kunna frambringa för tillfället, men tro inte för den sakens skull att BMW tänker ge sig i kast med simpla vardagsmiljöbilar. Sprinten från 0-100 km/h tar bara 4,8 sekunder och toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h.

Hur kan detta då vara en miljövänlig bil? Jo, svaret ligger i kombinationen av en liten dieselmotor och två elmotorer. Dieselmotorn är en helt nyutvecklad liten pjäs på 1,5 liter. Det är första gången vi får stifta bekantskap med den lilla trecylindriga motorn, men räkna med att det inte är sista gången vi får se den. Det är ingen hemlighet att BMW har planer på att sätta trecylindriga motorer i sina minsta bilar och det här är sannolikt bara ett första smakprovet. Nästa generation 1- och 3-serie blir sannolikt de första som utrustas med den lilla motorn. Och det ser lovande ut. Med den senaste generationens direktinsprutning, variabelt insug och självklart även ett turboaggregat pressas effekten upp till 163 hästkrafter och 290 Nm. Med en effekt på motsvarande 109 hästkrafter per liter är motorn enligt BMW en milstolpe inom dieselutvecklingen. Kraften från den mittmonterade motorn skickas via en dubbelkopplingslåda (DCT) i sex steg ut till det bakre hjulparet.

Dieselmotorn behöver dock inte själv släpa på den 1 385 kilo tunga bilen, den har två elmotorer till sin hjälp. Totalt ger drivpaketet en effekt på 356 hästkrafter och inte mindre än 800 Nm. Framhjulen drivs enbart av en av elmotorerna medan bakhjulen drivs av samma hybridupplägg som i nyligen presenterade ActiveHybrid 7 (7-serie Hybrid). Enligt BMW ska detta upplägg göra att elmotorerna kan användas över ett bredare fartspektra än i fallet med en vanlig hybrid. Den bakre elmotorn bidrar med som mest 51 hästkrafter medan den främre ger 80 hästar. Vid hård acceleration kan den dock ge 112 hästkrafter under 30 sekunder eller maximala 139 hästar under 10 sekunder. När den bakre elmotorn ”vilar” under inbromsning går den över till att fungera som generator och laddar upp batterierna som är av litiumpolymer-typ, består av 98 celler och är förpackade i en konstruktion som löper i mitten av hela bilen – ett liknande upplägg som finns i Chevrolet Volt.

Men till skillnad från Volt är BMW:s hybrid inte tänkt att köras enbart på el med förbränningsmotorn som backup. Bilen kan köras enbart på el, enbart på diesel eller en kombination av de två. Den lilla 25-literstanken ger en räckvidd på 643 kilometer. Men om batterierna är fulladdade finns det kräm nog att köra ytterligare 50 kilometer enbart på el. Förbrukning och utsläpp anges till 0,376 liter per mil och 99 g per kilometer. Men om man ser till att ha batterierna fullt laddade sjunker utsläppssiffran till 50 g/km i EU-cykeln. Med ett eluttag på 220 volt och 16 ampere tar det 2,5 timmar att ladda batterierna fullt och har man tillgång till ett trefasuttag skyndas processen på till endast 44 minuter.

Inga Bangle-former här inte. Vision EfficientDynamics-konceptet är den första bilen som har formgivits helt och hållet under överinseende av BMW Groups nye designchef Adrian van Hooydonk. Van Hooydonks team har försökt skapa en lätt och luftig bil med många genomskinliga karosspaneler som lyses upp av LED-ljus lite här och där. Tittar man noga finns oräkneliga intressanta detaljer varav de stora måsvingedörrarna och avsaknaden av B-stolpe hör till de främsta.

Man ska också ha hämtat mycket inspiration från F1-bilarna för att skapa ett så lågt luftmotstånd som möjligt. Konceptbilen uppges ha ett CW-värde på låga 0,22. Med en helt slät undersida och olika luftkanaler i karossen kombinerat med en låg front tack vare mittmotorkonstruktionen är bilen en uppvisning i aerodynamik. Detta i kombination med den låga vikten – chassi och hjulupphängningar är konstruerade helt och hållet i aluminium – bör göra konceptbilen till en pigg körupplevelse. De stora glasytorna är tillverkade i ett speciellt polycarbonate glas som ”tonas” automatiskt när ljus faller på bilen. Detta för att förhindra en växthuseffekt inne i kupén.

459 centimeter lång, 190 centimeter bred och 124 centimeter hög ska bilen ha plats för 2+2 passagerare och deras bagage. Inne i kupén är det lätt, luftigt och teknikspäckat. BMW har utvecklat en ny tredimensionell Head-up-display som tillsammans med Night Vision-systemet ska belysa faror i trafiken på ett helt nytt sätt. Därtill ska navigationssystemet förutse vad som väntar i trafiken och reglera bromskraftsåtervinning, styrservo och luftkonditionering för maximal acceleration eller inbromsning. Med det nya systemet ska det gå betydligt lättare att köra snålt och förutseende.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!