101104-bmw vision m1

BMW Vision EfficientDynamics godkänd för produktion

Det var hösten 2009 som BMW på Frankfurtsalongen ställde ut ett futuristiskt sportbilskoncept vid namn Vision EfficientDynamics. Nu kommer uppgifter som säger att den elförsedda bilen ska tillverkas med start 2013 och att en M-version också kan vara aktuell.

De stora tyska motortidningarna har redan skrivit om det och nu har även de BMW-tokiga på e90post.com kommit över motsvarande uppgifter, nämligen att BMW Vision EfficientDynamics ska bli verklighet och det redan om drygt två år.

Vision EfficientDynamics var en vågat formgiven konceptbil som BMW ställde ut på Frankfurtsalongen förra hösten och som visade upp inte bara hur en framtida sportbil kan se ut utan också vad som kan dölja sig under skalet. På konceptbilen hittade vi en 1,5 liter stor dieselmotor som samarbetade med två elmotorer vilket gav bilen sportbilsprestanda.

De senaste uppgifterna, som ska ha bekräftats via anonyma källor inom BMW, är alltså att bilen ska gå till produktion. Då kommer den att ha ett betydligt nättare namn än Vision EfficientDynamics. i1 eller i100 snackas det om.

Den sägs komma med två alternativa drivlinor – en med enbart eldrift och en med hybriddrift. Förstnämnda med drivning på två hjul medan sistnämnda blir fyrhjulsdriven. Hybridversionen sägs få, till skillnad från konceptbilen, en bensinmotor med tre cylindrar på 1,5 liter och 184 hästkrafter. De båda elmotorerna ska ge 95 hästkrafter vardera. Kraften går via en dubbelkopplingslåda.

Prestandan ska enligt uppgifterna bli ännu vassare än hos konceptbilen. 0-100 km/h på fyra sekunder och toppfarten blir förmodligen begränsad till 250 km/h. Förbrukningen hamnar på 0,4 liter per mil och räckvidden på 40 mil.

Tillverkningen ska ske i BMW:s fabrik i Landshut och inom fem år ska 30 000 exemplar byggas.

Denna BMW:s kanske nästkommande sportbil blir inte billig – mellan 125 000 och 175 000 euro estimeras priset till. Tekniken under skalet och att bilen byggs i stort sett uteslutande av kolfiber driver upp priset.

Men det är inte allt. Det snackas också om att en M-version av i1/i100 kan bli av och att den möjligtvis får beteckningen M1. Enligt uppgifterna på e90post.com får M-versionen en rak turbosexa (sägs vara samma som i kommande generation M3) eller en mindre V8 med ett effektuttag på 450 hästkrafter. Men inte nog med det. Två ”superkondensatorer” ska ge det där extra effekttillskottet som behövs för att göra bilen till en supersportbil. Varje superkondensator sägs lägga till ytterligare 100 hästkrafter och vi pratar i så fall om 650 hästkrafter totalt. Även i denna M-version blir det dubbelkopplingslåda.

Mycket information om en bil vi endast sett i konceptform. Ingenting har officiellt bekräftats och det lär ta ett tag innan BMW gör det – om de nu över huvud taget får för sig att göra det. Framtiden får utvisa vad den har att bjuda på i sportbilsväg från BMW.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!