BMW X1 facelift

BMW X1 facelift bjuder på mer muskler

Den avslöjades redan i förrgår men i dag är den officiell – BMW X1 facelift som introduceras i samband med att modellen gör entré på den amerikanska marknaden. Bäst – och sämst – av allt: nya versionen xDrive35i med 306 hästkrafter.

På bilsalongen i New York, som i dag öppnade dörrarna för journalister, visar BMW upp sin kompakta crossover X1 med anledning av att modellen marknadslanseras i USA i september. I och med denna lansering bjuder man också på en rad uppdateringar som kommer oss européer till godo, vilket blir till hösten.

 Mest slående av nyheterna är fronten som i större omfång än tidigare är lackerad i karossens kulör. Med andra ord mindre ytor av svart plast. Hela frontspoilerpaketet har förändrats där det breda luftinsläppet nedanför registreringsskylten har delats upp i tre delar.

 Strålkastarna kan vid en första anblick se likadana ut som innan ansiktslyftet. Men granskar man dem noggrannare ser man att insatserna har gjorts om med fler lysdioder (i xenon-paketet) och ”ögonlocken” har tuffats till samt fått en kromrand.

 Bak på ansiktslyfta X1 hittar vi (BMW delar i dagsläget tyvärr inte med sig av bilder på nya baken) mer ytor som är lackerade i karossfärgen. Mindre svart plast även här alltså, precis som i fronten. Stötfångaren och det silverfärgade underbeslaget samt reflexglasen har arbetats om för ett tuffare utseende.

 Sist, men inte minst, på utsidan är de nya backspeglarna som är mer slimmande än tidigare. Dessutom innebär de nya ytterbackspeglarna att körriktningsvisarna på framskärmarna har försvunnit och flyttat upp och blivit en horisontell lysdiodrad på just speglarna.

 Interiört har man uppdaterat försiktigt. Exempelvis har mittkonsolen blivit mer förarvänlig och kanten som vetter mot föraren är lägre. Man har höjt kvalitetskänslan på material, vred och knappar samtidigt som man förhöjt upplevelsen för ögat, bland annat genom att plastsargerna runt ventilationsgallren nu är i blankpolerad svart plast.

 Den kanske bästa nyheten är nya motorn som lanseras i samband med att X1 tar sig över Atlanten för första gången. Samtidigt kanske många tycker att motorn är det sämsta med uppdateringen. Vi tänker på det nya motoralternativet xDrive35i med sex cylindrar och 306 hästkrafter. En omtyckt maskin i BMW:s andra modeller. Men tyvärr, till Europa kommer inte X1 xDrive35i. Det blir bara jänkarna som får leka med lite mer muskler i X1.

 I Europa får vi fortsättningsvis nöja oss med motorerna 18i, 20i, 28i, 18d, 20d samt 23d. Minsta bensinaren finns endast i bakhjulsdrivet utförande. Största bensinaren samt största dieseln finns endast med fyrhjulsdrift. Övriga två finns med antingen eller.

I höst är det alltså Europa-premiär för uppdaterade X1.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr