090603-bmw-x1-smygtitt

BMW X1 – officiell smygtitt

BMW:s lillsuv X1 är snart redo för den stora världen. I höst sker premiärvisningen men redan nu får vi en god förhandstitt när BMW släpper officiella bilder på en lätt maskerad X1.

 När bilsalongen i Frankfurt öppnas för världens presskår den 15 september begår nya BMW X1  världspremiär. Det innebär förstås att BMW i det närmaste är färdiga med arbetet på den lilla suven som ska gå i klinch med bilar som VW Tiguan och kommande Audi Q3. Att bilen i det närmaste är färdigt får vi även bekräftat nu när BMW släpper ett stort antal ”officiella spionbilder” som visar en mycket lätt maskerad prototypbil.

Bilderna visar att produktionsbilen blir i stort sett identisk med konceptbilen X1 Concept som visades på förra årets Parissalong. Vi kan bland annat se att grillen och frontspoilern ser ut nästan exakt som de gjorde på konceptbilen. En märklig detalj på prototypbilen är backspegelhusen som ser aningen märkliga ut. BMW försöker antagligen dölja en ny lösning för infällningen av sidoblinkersen. Inredningen får vi inte se så mycket av, men det går ändå att se de omisskännliga BMW-linjerna.

X1 har en något suddig plats i BMW:s modellprogram att fylla. Den uppges låna delar från 1- och 3-serien och faktiskt även dela en del teknik med den kommande Mini-suven som visserligen blir avsevärt mindre. Modellbeteckningen antyder att X1 ska vara ett mindre syskon till X3 och X5. Men med bara elva centimeter kortare totallängd än X3 är det inte mycket som skiljer. Hjulbasen är bara tre centimeter kortare. Till skillnad från de större och äldre syskonen verkar det dock som att lilla X1 ska gå att få utan fyrhjulsdrift. Med beteckningen sDrive, i stället för xDrive, ska lillsuven även erbjudas i bakhjulsdrivet utförande.

Motorflottan börjar med de små fyrcylindriga motorerna med beteckningarna xDrive18i och xDrive18d. Storsäljaren lär dock bli den mellanstora dieseln i xDrive20d som ger 177 hästkrafter och ger en 0-100 km/h-tid på 8,4 sekunder. Förbrukningen uppges till låga 0,58 l/mil. Den största dieseln i xDrive23d ger 204 hästkrafter och sprintar från 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Toppversionen blir en bensinare med beteckningen xDrive28i.

BMW väntas tillverka cirka 100 000 X1 per år i fabriken i Leipzig med början senare i år. Priset tros bli aningen högre än 1-serien och lär börja på drygt 200 000 kronor. 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!