090406-bmw-x5-x6-m

BMW X5 M och X6 M – premiär i New York

Efter mycket om och men blev det slutligen M-versioner av både X5 och X6. Det tog lång tid innan BMW ville erkänna att prestandasuvarna var under utveckling men nu får vi äntligen se högbyggena som tack vare en 4,4-liters V8 tar sig från 0-100 km/h på sportbilssnabba 4,7 sekunder.

Det tog ett tag innan BMW ville erkänna att M-versioner av X5 och X6 fanns i görningen. Men spionbilder och informationsläckor talade sitt tydliga språk. På årets bilsalong i New York som öppnar i slutet av veckan blir det officiell premiär för de två suvraketerna. Och nog kan BMW X5 M och X6 M  närmast liknas vid raketer. En bearbetad version av BMW:s stora V8 slungar iväg de båda klumparna från stillastående till 100 km/h på endast 4,7 sekunder.

På pappret ser det ut som att M-divisionens motortekniker har gjort skäl för sina löner. Med hjälp av dubbla turboaggregat som använder sig av en ny pulsteknik för avgaserna utvecklar den 4,4 liter stora V8-motorn 555 hästkrafter. Det maximala laddtrycket är 1,5 bar. Kanske än mer imponerande är det stora omfånget på vridmomentet. Redan från 1 500 r/min och upp till 5 650 r/min har föraren tillgång till maxvridet på 678 Nm. Den mörka baksidan är naturligtvis förbrukningen och utsläppen. Enligt BMW vill bilarna ha 1,39 l/mil i EU-cykeln. Koldioxidutsläppen uppgår till mindre smickrande 325 g/km. 

Motorn är kopplad till en ny sexväxlad M Sport-låda som kan sköta växlingarna helt själv eller låta föraren slänga i växlarna via paddlar bakom ratten eller den numera BMW-typiska växeljoysticken. Till skillnad från många andra liknande växellådor låter M Sport-lådan föraren bestämma helt själv när det ska växlas upp. Om man känner för att ligga och tugga på varvstoppet så får man det, växellådan lägger sig inte. Självklart finns även Launch Control-hjälpen som introducerades i M5. För att få tillgång till Launch Control måste man välja läget ”M Manual” som är den sportigaste inställningen. ”Drive” är det automatiska läget och ”Sport” är det halvsportiga som låter föraren växla själv med viss hjälp av tekniken.

X5 M och X6 M är för övrigt de första bilarna som lämnar M-Divisionen med fyrhjulsdrift. xDrive-systemet är standard och har av förklarliga skäl fått anpassas en aning för att kunna hantera kraften från V8-motorn. M-tillägget innebär att bilarnas uppträdande kan bli vildare vid önskemål. Med ett tryck på DSC-knappen på mittkonsolen aktiveras M Dynamic Mode (MDM), vilket innebär att DSC-systemet griper in mer sällan. Som BMW själva uttrycker det så ska detta tillåta en körstil av typen ”gaspedals-styrning”. Fyrhjulsdriften bidrar sannolikt till goda högfartsegenskaper för de båda suvarna, även om toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h. När M Drivers Package kryssas för i tillvalslistan tillåts en toppfart på 15 km/h ytterligare.

Det kan vara svårt att se det, men X5 M och X6 M ligger 10 millimeter lägre än sina vanliga syskon. Speciella för M-modellerna är även de gigantiska 20-tumsfälgarna bakom vilka nästan lika stora bromsar med fyrkolvsok gömmer sig.

Utseendemässigt blir det inte svårt att skilja M-modellerna från sina, i sammanhanget, tama syskon. Stora luftinsläpp i fronten, de stora 20-tumsfälgarna, bakkjolar med diffuser baktill och fyra avgaspiper signalerar att det är M-modeller det rör sig om. Invändigt är det sportstolar, sportratt och en mängd M-loggor som påminner de åkande vilken bil det är de sitter i.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!