BMW X5 xDrive40e officiell – Münchens första laddhybrid

BMW har haft hybrider och elbilar i produktion ett bra tag, men några laddhybrider har vi inte sett mer än i konceptformat – förrän nu. Här är X5 xDrive40e med bensinmotor och elmotor som tillsammans ger 313 hästkrafter i den stora suven.

BMW ActiveHybrid är vi bekanta med sedan länge, i-modellerna likaså även om de fortfarande kan anses vara nya. I dag när allting ska vara laddbart från tandborstar till bilar är det dags för BMW att instifta ännu en framtidsbeteckning. Det gör man med eDrive som är samlingsnamnet för Münchens laddhybridsatsning och i dag presenteras BMW:s första laddhybrid någonsin (i produktionsform, vi har ju redan sett konceptbilar).

BMW X5 xDrive40e är konfigurerad på samma vis som den laddhybridversion av 3-serie som vi exklusivt var och provkörde för ett litet tag sedan. Med andra ord utgör BMW:s tvålitersturbomaskin på 245 hästkrafter och 350 newtonmeter (dvs 28i-motorn) huvudkraftkällan men får assistans från en elmotor som är integrerad i den åttastegade Steptronic-automatlådan.

Elmotorn är på 113 hästkrafter och 250 newtonmeter och får sin energi från ett litiumjonbatteripack med 96 celler som är placerade under bagagerumsgolvet. Dessa har en lagringskapacitet på 9,0 kilowattimmar vilket räcker för att förse elmotorn med kraft under 3,1 mils körning när bensinmotorn är bortkopplad. Vid drivning på enbart el är toppfarten begränsad till 120 km/h. Annars ligger den på 210 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 6,8 sekunder.

Batteriernas placering gör att bagageutrymmets volym minskat. 500 liter ryms med uppfällt baksäte, 150 liter mindre än i X5 utan elmotor och batterier. Med baksätesryggen nedfälld ryms 1 720 liter, även det 150 liter mindre än normalt (så klart).

Förbrukningen uppges ligga på 0,33-0,34 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 77-78 gram koldioxid per kilometer. Därmed är X5 xDrive40e inte en supermiljöbil enligt det svenska systemet och därmed ingår inga statliga rabatter vid köp av ett exemplar. BMW berättar att vi normal daglig körning med sträckor på 5-6 mil så landar förbrukning på maximalt 0,65 liter per mil.

På mittkonsolen har det tillkommit en ny knapp som det står eDrive på. Med denna kan man välja mellan tre olika körlägen: Auto eDrive, Max eDrive och Save Battery. Förstnämnda är standardläget där bensin- och elmotorer arbetar tillsammans för bäst prestanda och så låg förbrukning som möjligt. Max eDrive innebär körning på enbart elektricitet och därmed utsläppsfri körning. Save Battery är ett läge som används för att upprätthålla energinivån i batterierna i så hög utsträckning som möjligt, exempelvis genom att återvinna den energi som uppstår vid inbromsningar.

Förutom de tre körlägena har X5 xDrive40e också BMW Driving Experience Control som finns i många av de andra modellerna där olika karaktärsinställningar på bil och maskin kan väljas. I X5 xDrive40e är det Comfort, Sport och Eco Pro som är valbara.

BMW X5 xDrive40e, som är fyrhjulsdriven, väger in på 2 305 kg. Det är exakt 200 kg mer än motsvarande enbart bensindrivna version, det vill säga X5 xDrive35i. Batterierna är den största boven i viktökningen. Intressant för den som kör mycket släp och som är sugen på en laddhybrid är hur mycket denna X5-version får dra: 2 700 kg. Dessutom är X5 xDrive40e standardutrustad med luftfjädring bak med automatisk nivåreglering.

BMW uppger inga priser eller lanseringsdatum i nuläget, men X5 xDrive40e ska börja byggas i BMW:s amerikanska fabrik i Spartanburg senare i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!