090813-bmwx6-activehybrid

BMW X6 ActiveHybrid med 485 hk officiell

För två veckor sedan kunde vi berätta att BMW:s två första hybridbilar ska visas i Frankfurt nästa månad. Nu har de också blivit officiellt presenterade. En av dem, BMW X6 ActiveHybrid, blir med sin bensin-V8, två elmotorer och 485 hk världens starkaste hybridbil.

I går skickade BMW för första gången ut officiell information och bilder på produktionsversionerna av X6 ActiveHybrid och 7-serie ActiveHybrid. Den förstnämnda kan du läsa om nedan medan informationen om den senare finns att läsa här.

Det som skiljer dem åt är att X6 ActiveHybrid är försedd med två elmotorer till skillnad från 7-serie ActiveHybrid som endast har en.

BMW X6 ActiveHybrid har samma motor som man finner i X6 xDrive50i, det vill säga en dubbelturbo-V8 (bensin) på 407 hästkrafter. Utöver denna finns som sagt två elmotorer där den ena har en effekt på 91 hästkrafter och den andra 86 hästkrafter medan vridmomentet uppgår till 260 respektive 280 newtonmeter. Totalt ger motorerna en maximal uteffekt på 485 hästkrafter, mer än någon annan hybrid i världen (bortsett från konceptbilar, exempelvis Infiniti Essence som visades i Genève i våras). Det totala vridmomentet uppgår till kraftfulla 780 newtonmeter. Motorpaketet är kopplat till en sjustegad automatlåda, som även går att växla manuellt, som skickar ut kraften till alla fyra hjulen.

Dessa siffror ger bilen en tid på 5,6 sekunder från stillastående till 100 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 210  km/h. Accelerationen är alltså 0,2 sekunder långsammare än för xDrive50i vilket beror på de 185 extra kilon som hybridmodellen bär på.

Trots dessa sportbils- och lastbilsliknande siffror säger BMW att bensinförbrukningen enligt EU-körcykeln är upp till 20 procent lägre än motsvarande enbart bensindriven bil. BMW uppger siffran 0,99 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppet ligger på 231 gram per kilometer vilket kan jämföras med X6 xDrive50i som släpper ut 299 gram per kilometer.

Bilen kan köras med enbart elmotorernas hjälp i farter upp till 60 km/h, dock bara under en sträcka av maximalt 2,5 km. Bensinmotorn startar då det är nödvändigt så att resan kan fortsätta obehindrat.

Elmotorerna får sin kraft från högpresterande nickelmetallhydridbatterier (NiMH) med en total kapacitet på 2,4 kWh och maximal uteffekt på 57 kW. Dessa, som är placerade under lastutrymmets golv, ger inte bara kraft till elmotorerna utan förser också bilens olika elsystem med kraft som krävs. De laddas via energiåtergivande bromssystem. Den ena eller båda av elmotorerna fungerar som generator.

BMW:s ingenjörer har optimerat systemets arbetssätt genom en nyutvecklad tvåstegstransmission som baseras på ECVT-teknik (electric continuously variable transmission). Ena steget arbetar under start och vid låga hastigheter, det andra vid höga hastigheter. Från stillastående och vid låga farter arbetar endast en av de båda elmotorerna. Så fort föraren trycker på gasen och mer kraft behövs kickar den andra elmotorn igång bensinmotorn. Därefter fungerar den andra, den som startade bensinmotorn, som generator för att förse de olika elsystemen med kraft vilket det fortsätter att göra vid fortsatt körning i högre farter.

Det implementerade start/stopp-systemet har justerats för att passa just X6 ActiveHybrid. Systemet kan inaktiveras genom att välja manuellt växlingsläge.

BMW X6 ActiveHybrid har alltså premiär på bilsalongen i Frankfurt i september. Säljstart i slutet av året.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!