080907-bmw-cs-8-serie-ny

BMW:s M-avdelning gör ny 8-serie av CS Concept

Vem minns inte BMW:s 1990-talscoupé 8-serien? Nu har det kommit fram uppgifter som säger att den smått klassiska beteckningen kan komma att återanvändas när BMW:s M-division nu utvecklar en produktionsversion av CS Concept.

BMW kommer eventuellt att damma av seriebeteckningen som börjar med en åtta. Siffran har inte sett dagens ljus sedan produktionen av 8-serien lades ner 1999. 8-serien, eller E31 om man använder sig av BMW:s interna karosskod, är mest känd för tvådörrarscoupéerna 840Ci och 850Ci (se bild nedan), men faktum är att det även fanns en 830i som lades ner efter 18 tillverkade bilar, inga av dem sålda. I dag ser man inte allt för många rulla på vägarna, bland annat för att de är väldigt dyra att underhålla. Bilarna får numera ses som klassiska BMW-bilar trots ganska få år på nacken. 840 hade V8 under huven medan 850 hade en stor V12, båda två rätt törstiga. 830 hade också en V8-motor, dock mindre än den hos 840.

Spekulationerna kring att ”8-beteckningen” kanske återkommer beror på nya uppgifter som säger att CS-konceptet – som senast visades upp på bilsalongen i Moskva – ska bli verklighet. Nu är det inte BMW själva som kommer att hålla i ritstift och utveckling utan i stället deras M-avdelning (BMW M GmbH) som är mest kända för BMW:s prestandamodeller. Alltså första bilen någonsin som helt utvecklas inom M-avdelningens väggar.

Antagligen tippar de flesta då att en M-version av bilen dyker upp, kanske då som M8, men så verkar det inte bli.

– Det kommer att ta några år att få ut den på marknaden. Ingen modellbeteckning är bestämd ännu, men det kommer inte att bli någon M-bil, berättade M-avdelningens chef Ludwig Willisch nyligen för Drive.

En av anledningarna att M-avdelningen fått uppdraget att förverkliga CS-konceptet är konkurrenterna den kommer att tampas mot. Som fyrdörrarscoupé kommer den självklart att gå en rond eller två mot Mercedes CLS, men först och främst är det Aston Martin Rapide och Porsche Panamera som siktet är inställt på.

BMW CS/8-serie blir ingen liten bil, snarare tvärtom. Drygt fem meter lång baseras den på samma plattform som nya 7-serie, dock i något modifierad form. För att hålla vikten nere, viktigt på en bil med sportiga ambitioner, kommer man att använda mycket aluminium och kolfiber. Enligt rykten som cirkulerat ett tag väntas värstingmotorn bli en V12 på sex liter, baserad på den V10 som sitter i dagens M5. Troligt är också att – bland annat – en V8 med dubbelturbo kommer att agera drivkälla. Tidigast 2010 är det aktuellt med bayrarnas bil som ska ta upp fighten med Aston Martins och Porsches kommande flaggskepp.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!