090204-bmw-m-ökar

BMW:s M-modeller trotsar stormen

2008 blev ett förlorat år för bilindustrin. Nästan alla tillverkare led svåra förluster. Det fanns dock bilar som fortfarande lockade köpare. BMW:s M-modeller sålde bättre än väntat och noterades för det näst bästa resultatet någonsin.

 BMW:s M-division rapporterar en 50-procentig försäljningsökning för hela 2008. Totalt hittade 24 186 M-bilar sina ägare. Det gör 2008 till det näst bästa året i M-divisionens 30-åriga historia. M3 var inte helt oväntad den överlägsna storsäljaren med nästan 18 000 sålda bilar. Av dessa var drygt 10 000 i coupéutförande. Minst populär av M3-modellerna var sedanversionen.

Det är inte bara BMW:s M-bilar som trotsar krisen, även M Sport-paketen till de olika BMW-bilarna ökade 2008. Jämfört med 2007 såldes 7 procent fler M-paket världen över. Även Individual-programmet ökade i försäljning förra året. USA blev återigen M-bilarnas största marknad, följt av Storbritannien och Tyskland. De stora tillväxtmarknaderna 2008 var däremot Kanada, Italien och Japan.

Det kanske allra mest intressanta i M GmbH:s årsrapport hittas i slutet. Där blir vi nämligen lovade minst en ny M-modell i år. Den nya modellen ska ”ta M-egenskaperna till ytterligare ett segment”, som det står i rapporten. Det säger ganska mycket om vilken, eller vilka, de nya M-modellerna blir. Redan under sommaren förra året kom de första uppgifterna om att både X5 och X6 ska få varsitt M. Sedan dess har lätt maskerade X5- och X6-bilar synts flitigt på spionbilder. Antingen X5 M eller X6 M väntas komma senare i år. Oavsett vilken det blir så får världen därmed se den första fyrhjulsdrivna M-modellen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!