100318-bmw-framhjulsdrift

BMW:s nya minsting blir framhjulsdriven

BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftar det som det har spekulerats om länge. Tyskarna arbetar på en framhjulsdriven plattform som ska bilda grund för en helt ny småbil.

 När BMW höll sin årliga presskonferens för att presentera sitt resultat på onsdagen bekräftades det som många har spekulerat om sedan länge. BMW:s vd Norbert Reithofer avslöjade att det kommer framhjulsdrivna BMW-modeller i de mindre storleksklasserna i framtiden. För närvarande är BWM noga med att alla deras modeller är bak- eller fyrhjulsdrivna. Nogräknade personer kan invända att de framhjulsdrivna Mini-modellerna minsann är BMW-produkter men BMW har hittills dragit en tydlig gräns mellan Mini och BMW.

Det ser det ut att bli ändring på. Den nya småbilsplattformen ska nämligen bilda bas för såväl en ny liten BMW som nästa generation Mini. Enligt BMW:s utvecklingschef Klaus Draeger ska den nya plattformen debutera 2014 när den tredje generationen av nya Mini lanseras. Den nya plattformsarkitekturen gör det möjligt att tillverka bilar som är från 3 800 till 4 300 millimeter långa. Som jämförelse kan nämnas att Volkswagen får in Fox, Polo, Golf, Beetle och Scirocco inom samma spann. Automotive News hänvisar till källor som säger att så mycket som 20 BMW- och Mini-modeller ska byggas kring plattformen. Anhängare av BMW:s 1-serie behöver inte oroa sig, 1-serien ska även i fortsättningen vara bakhjulsdriven. BMW:s första framhjulsdrivna bil ska i stället bli en storlek mindre än 1-serien.

Det är inte bara krav på lägre förbrukning och utsläpp som motiverar BMW att bygga bilar i mindre storlekar. BMW räknar med att småbilsklassen kommer att växa med 4-5 procent årligen fram till 2020. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!