Foto: Porsche

Boxersexan tillbaka i Porsche 718 GTS 4.0

Nya Porsche 718 GTS 4.0 är här och den har belönats med samma motor som den lite mer baninriktade Cayman GT4 har, med andra ord har den sex cylindrar igen. Cirkeln är sluten.

2016 ändrade Porsche om lite i sitt modellprogram och Boxster fick i stället namnet 718 Boxster. Men det var inte allt, den fick även en boxerfyra i stället för en boxersexa, allt enligt tidens melodi för att mildra utsläppen en smula. Vissa tycker att själen gick förlorad i och med de två förlorade cylindrarna men effekten var det inget vidare fel på.

Men Porsche lyssnar gärna på sina kunders önskemål och i somras släppte de både 718 Cayman GT4 och 718 Spyder som båda två blev bestyckade med en varsin likadan boxersexa på 4,0 liter och en totaleffekt på 420 hästkrafter.

Men alla är kanske inte sugna på till exempel den rätt kralliga vingen där bak på GT4 och därför släpper Porsche nu de något lite mer slätkammade varianterna av 718, nämligen 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De två förlorade cylindrarna är tillbaka igen och det är faktiskt samma sexcylindriga 4,0-litersmotor som har tagit plats där i aktern som i Cayman GT4, men i stället för 420 hästkrafter har den fått 400 (294 kW) hästkrafter.

Motorn har adaptiv cylinderkontroll och sköter avstängning av ena cylinderbanken automatiskt när man inte har så bråttom.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 Foto: Porsche

Boxersexan manövreras med en sexväxlad manuell låda och har belönats med ett sportavgassystem som ska ge boxersexan en ljudkuliss av rang. Den har mekanisk diffbroms bak och ska klara 0-100 km/h på 4,5 sekunder, toppfarten är satt till 293 km/h. För upplysnings skull är Cayman GT4 och 718 Spyder 0,1 sekunder snabbare 0-100 km/h och klarar hela 304 respektive 301 km/h i toppfart. Petitesser kan tyckas men det skiljer så klart mer än så, förutom prislappen så klart. Vill du läsa mer om GT4 och Spyder kan du klicka här.

PASM, Porsche Active Suspension Management, ingår i standardutrustningen och det ger en 20 millimeter sänkt kaross. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, har fått en uppgraderad Porsche Track Precision App och en interiör i mörk alcantara som återfinns på sätenas mittsektion och på ratten, växelspaken samt mittkonsolen. I bilen med tak, 718 Cayman GTS 4.0, är även innertaket och A-stolparna draperade i Alcantara. GTS-paketet ger lite mer färg inne i kupén med kontrasterande färger på dekorsömmar, säkerhetsbälten och broderade GTS-emblem lite här och var.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche

Båda bilarna har 20-tumshjul runtom med 235/35-däck fram och 265/35 bak. Innanför finns 350 millimeter borrade skivor fram och 330 millimeter bak prydda med röda bromsok, ifall du skulle känna att du behöver det kan du extrautrusta den med keramiska bromsar.

Dessa båda bilar landar hos återförsäljarna i mars och betingar ett pris på 850 000 kronor för 718 Cayman GTS 4.0 respektive 872 000 kronor för 718 Boxster GTS 4.0.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 Foto: Porsche

Förbrukningen ser ut så här.

718 Boxster GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 1,08 l/mil; CO2-utsläpp blandad 246 g/km enligt WLTP.

718 Cayman GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 1,08 l/mil; CO2-utsläpp blandad 246 g/km enligt WLTP.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!