Bra start för både Saab och Volvo

Saab och Volvo började 2006 mycket bra i Sverige med försäljningsökning på 42 respektive 24,3 procent jämfört med januari 2005. I USA gick det inte lika lysande för Volvo som föll med 12,6 procent.

2006 har börjat bra för de båda "svenska" märkena Saab och Volvo. Bägge bolagens försäljningssiffror för januari var bättre än samma månad förra året.

Volvo sålde totalt 3 468 bilar, en ökning med hela 24,3 procent. Mest sålda modell var som vanligt Volvo V70 som behåller förstaplatsen som Sveriges mest sålda bil med 10,6 procent av hela marknaden. Ny tvåa på den listan är Saab 9-3 som ökade försäljningen med 70 procent, följd av sin större kollega 9-5 på tredjeplats. 

Totalt sålde Saab 1 761 bilar och ökade med 42 procent.

Den totala bilförsäljningen steg med 3,5 procent till 17 128 bilar.

På den amerikanska marknaden började året dock betydligt sämre för Volvo medan Saab fick en kanonstart även där. Volvo tappade 12,6 procent mot januari 2005 samtidigt som Saab steg med 34,1 procent. Volvo XC90 gick ned med 11,7 procent men tyngt förlust hade storbilen S80 som föll med 47,1. S80: s nedgång är dock ingen gåta för Volvo eftersom det är en utgående modell. Nästa generation S80 premiärvisas på Genèvesalongen och när den släpps på marknaden kommer siffrorna högst sannolikt vända uppåt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!