070123_tyskarna

Bränsleförbrukning - nu i tyska bilreklamer

Nu måste de tyska biltillverkarna berätta hur hög bränsleförbrukning deras kraftigaste bilar har när de gör reklam för dem. Det har en tysk domstol beslutat.

En organisation som kallar sig för Tyska Omvärldshjälpen satte i gång karusellen genom att lämna in en stämningsansökan till tysk domstol mot DaimlerChrysler där de krävde att bränsleförbrukningen måste publiceras i reklam för modeller med starkare motor. Detta för att folket ska få en aning om vilken utsläppsnivå en sådan bil ligger på. Domstolen tyckte det lät vettigt och dömde mot Daimler Chrysler som nu måste följa domen. En talesman för DC sa att de kommer respektera och följa domen.

Någon särskild anledning för varför just DC blev utpekad som boven bland de stora tillverkarna i Tyskland finns inte. Vi gissar dock att de övriga lär möta samma öde inom kort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!