080310-storbr-snabbfiler

Britter kan fartsynda lagligt mot avgift

Snart kan brittiska bilförare få möjligheten att köra snabbare i speciella filer mot betalning. Över 800 kilometer av Storbritanniens motorvägar ska få de nya filerna. Svenska Vägverket ställer sig skeptiskt till idén.

För att minska trycket på de allra mest hårdtrafikerade motorvägarna byggs delar av vägarna ut med speciella filer för de som känner att de måste komma fram fort. De avgiftsbelagda filerna är en del av den brittiska regeringens plan för utökade vägavgifter. Det är dock inte fritt fram att köra så fort man vill. Filerna kommer att vara skyltade med hastighetsbegränsningar på antingen 15 eller 30 km/h över de angränsande kostnadsfria filerna, uppger Times Online. Filerna kommer enligt Times att börja byggas 2010. Man kommer antingen att ta utrymme av vägkanterna eller så byggs en ny fil vid sidan av den redan befintliga vägen.

På så sätt hoppas den brittiska regeringen kunna spara över en miljon pund. Att bara lägga till en liten fil vid sidan av vägen blir betydligt billigare än att genomföra omfattande ombyggnationer av de hårt trafikerade vägarna. På sikt finns en vision om hela avgiftsbelagda vägar som anses vara en bättre lösning i längden. Vad det kommer att kosta att köra i snabbfilerna är inte bestämt. I USA finns redan liknande lösningar och där kostar det ungefär 60 kronor i rusningstid.

– Hastighetsbegränsningar sätts ju med hänsyn till säkerhetsnivån och att ha en fil där den tillåtna hastigheten är högre är svår att föreställa sig, men visst med räcken och så vidare skulle det kunna gå. Dock har jag svårt att föreställa mig en sådan lösning i Sverige, men det är ju jag, andra kan tycka att det är en strålande idé, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket till e24.se.

De styrande här hemma i Sverige diskuterar alternativa lösningar för att minska trafiktrycket. Det verkar dock inte finnas någon förståelse för idén med att köra i en snabbfil mot betalning.

Principen med en fil med bättre tillgänglighet finns redan (kollektivkörfältet), sen handlar diskussionen om vilka som ska få använda den, säger Claes Tingvall till e24.se.

Man kan även fråga sig om en snabbfil verkligen skulle behövas här Sverige. Den i Storbritannien föreslagna hastighetsökningen på 15 till 30 km/h är ju inte mycket mer än den svenska momsen som det ofta verkar finnas en tyst överenskommelse om.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!