Den malaysiska biltillverkaren Bufori är så glad över att få ställa ut sina bilar i Genève att de har döpt sin senaste modell efter staden. Bufori har gjort sig kända för att bygga bilar av det excentriska slaget med starka retroinfluenser och nya Bufori Geneva är inget undantag.
Under den majestätiska motorhuven, nedsänkt i semi-monocoque-konstruktionen byggd i kolfiber och kevlar, hittar vi inget mindre än en 6,1-liter stor Hemi-V8 som Bufori har lånat av Chrysler. Bufori har fintrimmat motorn som nu ger 430 hästkrafter och 569 Nm men om köparen önskar så kan ett turboaggregat monteras, vilket höjer effekten till 560 hästkrafter och 690 Nm. Kraften skickas till bakhjulen via en automatlåda och en diffbroms. 0-100 km/h går på respektabla sex sekunder blankt.
Hemi-motorn är förvisso vardagsmat i jämförelse med Genevas verkliga trumfkort – baksätet. Exteriördesignen är närmast en orgie i influenser från forna tiders lyxvagnar och baksätet motsvarar alla förväntningar som det yttre ger. Det stämningsbelysta baksätet är indelat i två fåtöljer som kan böjas och fällas åt olika håll. Mellan dem finns en mittkonsol som kan modifieras enligt alla möjliga önskemål. Bufori nämner bland annat en teservis med tekokare och disko, en espressobryggare, en isbox, en minibar med kylskåp, ett säkerhetsskåp eller varför inte en humidor för cigarrerna. Behöver vi nämna att det finns en multimediasystem med surroundljud och 1, 2 eller 3 pekskärmar.
Bufori Geneva har även en hel del finesser som kan göra livet lättare för chauffören. I den främre stötfångaren sitter till exempel en värmesökande nattkamera som hjälper till att upptäcka fotgängare i mörker. Standardutrustningen innehåller även Lane Departure Warning (LDWS), head up-display och aktiv farthållare.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.