Bugatti Galibier

Bugatti 16 C Galibier smygstartar Frankfurtsalongen

Det här kan bli nästa Bugatti. Av tre olika designalternativ är 16 C Galibier Concept först ut och har redan smygstartat festligheterna i Frankfurt genom att visas på en privat tillställning.

  En noga omskriven bil under våren och sommaren är det mystiska Bugatti-koncept som har förekommit på ett antal suddiga bilder. Många har gissat på att det är en kommande sedanmodell från tyskägda och franskättade Bugatti och ett tag verkade det vara klart att bilen skulle heta Bordeaux. När Bugatti nu äntligen har dragit täcket av konceptbilen vet vi bättre – den heter Bugatti 16 C Galibier och inget annat.

Bugattis vd Franz-Josef Paefgen beskriver Galibier som den mest exklusiva, eleganta och kraftfulla sedanen i världen. Att den ska sättas i produktion är dock allt annat än säkert. Galibier är än så länge ett av tre koncept som Bugatti utvärderar för en kommande modell som väntas ersätta Veyron om fyra år. Konceptbilen ska helt enkelt känna av den smala marknadens inställning till en fyrsitsig, fyradörrars Bugatti. Bugattis försäljningschef Alastair Stewart säger till Autocar att ett beslut om Galibiers framtid ska fattas till våren efter att konceptbilen har visats världen över.

Bugatti delar ännu inte med sig av några tekniska uppgifter men det står tämligen klart att den gigantiska W16-motor på 8,0 liter. Motorn har genomgått vissa förändringar. Bland annat har de fyra turboaggregaten ersatts av ett två-stegskompressorsystem som gör att motorn kan leverera från 800 till 1 000 hästkrafter. En annan nyhet är att Veyrons komplicerade dubbelkopplingslåda har ersatts av en åttastegad automatlåda. Kraften förmedlas till marken via alla fyra hjul och standardbränslet är bensin men det ska gå lika bra att tanka etanol. Stora kolfiberkeramiska bromsar ska se till att bilen inte skenar iväg från föraren. Hur mycket bilen väger vet vi inte men Bugatti säger sig ha hållit vikten nere genom att bygga större delen av karossen i kolfiber och dörrarna i aluminium.

Designmässigt är Galibier precis som sitt sportiga syskon Veyron storslagen. Bugatti vill att vi ska minnas storheter som 1930-talets Type 57, varifrån konceptbilen även har fått sitt namn. Galibier var tilläggsnamnet på en av fyradörrarsversionen av Type 57, samtidigt som det är namnet på en av de mest svårbecyklade bergstopparna i Tour de France. Precis som forna Bugatti-storheter har Galibier en ”ryggrad” som löper längs med hela karossen och avslutas baktill med ett lodrätt bromsljus.

Galibier är omisskännligen en Bugatti med sin stora och vidöppna grill, den tvåfärgade karossen och den utsökt snidade inredningen. ”Snidade” är ett passande ord eftersom trä är ett av de dominerande materialen. En stor instrumentbräda i ädelträ löper längs med hela kupéns bredd och mitt på denna sitter hastighetsmätaren som löper upp till 390 km/h, väl synlig för alla åkande. Mittkonsolen utgörs av en enda stor LCD-skärm med några få knappar och reglage i underkant. En läcker detalj är klockan på instrumentpanelen som kan plockas med och bäras som ett armbandsur.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!