Foto: Bugatti

Bugatti Bolide – superbilen för bankörning

Bugatti lanserar supersportbilen endast avsedd för bana och med sanlöst vikt/effekt-förhållande. Här är värstingen som ska klara 0-500 km/h på 20 sekunder!

Bugattis tidigare skapelser Veyron, Chiron och till och med Divo kan ses som ganska diskreta i jämförelse med det nya monstret Bolide. Den är i princip helt nyutvecklad från grunden men motorn grundas på den som sitter i övriga modeller. W16-maskinen på åtta liter med fyra turboaggregat har dock skrämts upp i hela 1 850 hästkrafter och 1 850 newtonmeter. 350 hästkrafter mer än Chiron.
För att göra Bolide så lätt som möjligt har Bugatti använt sig genomgående av titanskruvar, 3D-utskrivna titandelar, keramiska bromsar, kolfibermonocoque och i stort sett alla övriga karossdelar är också tillverkade av kolfiber. Tack vare detta har Bolide en torrvikt på låga 1 240 kg vilket betyder vikt/effekt-förhållande på imponerande 0,67 kg per hästkraft.

Enligt Bugattis beräkningar ska den klara 0-100 km/h på låga 2,17 sekunder, 0-200 km/h på 4,36, 0-300 km/h på 7,37, 0-400 km/h på 12-08 och 0-500 km/h på 20,16 sekunder! Toppfarten beräknas ligga en bit över 500 km/h. Bolide ska även klara sidokrafter på upp till 2,8 G. Samt beräknas köra ett varv på Le Mans Circuit de la Sarthe på 3:07,1 minuter och ett varv på Nürburgrings nordslinga på låga 5:23,1 minuter.

Foto: Bugatti

Som hjälp för att klara dessa imponerande tider krävs en del aerodynamik och Bolide har något som inte är särskilt vanligt. Utsidan på luftintaget på taket kan bilda bubblor som ska hjälpa till att minska luftdraget av detta i höga hastigheter med tio procent, något som minskar lyftkraften med 17 procent och styr luften till den bakre spoilern på ett bättre sätt. I lägre hastigheter är ytan på luftintaget slät. Vid 320 km/h ger den bakre spoilern marktryck på 1 800 kg och den främre 800 kg. 

1 av 2 Foto: Bugatti
2 av 2 Foto: Bugatti

Bugatti Bolide är som du kanske anar en extrem skapelse som i nuläget endast bör ses som en konceptbil men längre fram kanske vi kan få se den på tävlingsbanor. Den är nämligen byggd efter FIA-reglemente.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!