091113-buick-regal-officiell Foto: License Agreement - Please read the following impo

Buick Regal – amerikan född på autobahn

Här är GM:s botemedel mot krisen – Opel Ins… förlåt, Buick Regal! Med europeiska anor och fyrcylindriga motorer ska den helt nya Buicken sätta fart på försäljningen och locka till sig yngre köpare.

När General Motors förklarade att Buick var ett av de fyra kärnmärken som det ska satsas på stod det klart att det tidigare så prestigeladdade märket behöver många fler modeller i sitt utbud. Det räcker inte med den gamla Lucerne (som läggs ned 2010 eller 2011) och de två nykomlingarna Enclave och LaCrosse. GM:s lösning på problemet visar sig nu vara att ta in en europé. När Buick nu visar sin senaste modell Regal gör de ingen hemlighet att det är en europeisk bil med amerikansk utstyrsel, de försöker i stället framhålla det positiva.

För dem som inte ser det kan vi berätta att nya Buick Regal är en lätt förändrad Opel Insignia. Och det är inte något Buick skäms över. Deras främsta säljargument är just de europeiska generna och det europeiska väguppträdandet. Buick säger själva att de siktar på att sno kunder från Acura TSX   Volvo S60, och de tror att de kommer att lyckas tack vare Regals större lastutrymme och digra standardutrustning. Regal är den tredje modellen efter Enclave och LaCrosse som ska föryngra märkets målgrupp. Den genomsnittlige Buick-köparen är i dag 70 år gammal. Buick siktar på att komma ned till 40-50.

Vad skiljer då Buick Regal från Insignia? Inte mycket. Utseendemässigt är det bara i fronten de två skiljer sig åt. Invändigt har Buick satt en egen, och mycket diskret prägel. Under huven är det dock lite nytt. Regal får ingen stor amerikansk V8 och inte heller någon V6. När Regal börjar säljas nästa år finns det bara fyrcylindriga bensinmotorer att tillgå: 2,4L Ecotec med direktinsprutning och 182 hästkrafter och 2,0L Ecotec med turbomatning som ger 220 hästar. Båda erbjuds endast med en sexväxlad automatlåda. Regal kommer att byggas i Rüsselsheim bredvid Opel Insignia och amerikanska köpare kan bara välja den topputrustade CLX-versionen. Om drygt ett år ska tillverkningen flyttas till USA och då tillkommer den billigare CX-versionen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!