070307_bmwM3

BWM M3 Concept visad i Genève!

Salongens stora överraskning är BMW M3 Concept. Fjärde generationen av M3 är efterlängtad och konceptet ser mycket lovande ut.

I det första pressmaterialet som kom från BMW, inför Genève-salongen, stod inte ett ord om M3 Concept. Men att BMW skulle ha ett ess i rockärmen var ändå väntat. Nu är de första bilderna officiella men informationen är alltjämnt knapphändig. Inte ett ord om motorn nämns i pressmaterialet.

M3 Concept skiljer sig minimalt från produktionsversionen som kommer att visas i Frankfurt till hösten. Bilen baseras på senaste 3-serie Coupé (E92) men det finns bara ett fåtal exteriöra delar som är gemensamma: strålkastare, baklampor, dörrar och bagagelucka.

Fronten har vissa likheter med det M-paket för 3-serie Coupé och Cabriolet som nyligen presenterats. Tittar man närmare märks att de trapetsoidformade luftintaget vänts 180 grader (större i underkant i stället) och att dimljusen skippats. 

Motorhuven har precis som på utgångna M3, som byggde på förra generationen av 3-serien (E46), bulligare huv än standardmodellerna. BMW kallar aluminiummotorhuven, som även fått läckra luftslitsar, för en Powerdome. 

Även ytterbackspeglarna är unika för M3 Concept. De dubbla svarta armarna som håller spegelhusen ska föra tankarna till flygplansvingar. De gälar framför dörrarna som debuterade på förra generationen har utvecklats, blivit större och fått integrerade blinkers.

Under dörrarna finns breda fenor och bak hittar vi, som på förra generationen, fyra runda avgasrör. Strax ovanför sitter ett nät med bikakemönster, som täcker venturitunneln. Den optimerar luftströmmarna, precis som den diskreta vingen på bagageluckan.

Läckraste detaljen är kanske taket som gjorts i kolfiber, precis som på storebror M6. Detta sänker tyngdpunkten och vi tvivlar inte på att M3 kommer bli en körglad rackare.

Fälgarna med Y-formade ekrar mäter 19 tum och innanför sitter givetvis borrade skivor med rejäl diameter.

Om motorn sägs alltså inget. Vi vet dock att det är en fyraliters V8, som bör leverera 420 hästkrafter. Det är inte V8-motorn från förra M5 (E39) som utgör grunden, den motorn är på fem liters cylindervolym. M-avdelningen har i stället tagit den högvarviga V10-motorn från nuvarande M5 (E60) och plockat bort två cylindrar. 

Kommer nya M3 att räcka till? Kampen i segmentet kommer att vara hårdare än någonsin. Förutom Audi RS4 ska bilen tampas mot kommande Mercedes C63 AMG och Lexus IS-F.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!