081115-sänkt-fordonsskatt

C vill höja – och ta bort – fordonsskatten

Miljöminister Andreas Carlgren vill kraftigt höja fordonsskatten på bränsletörstiga bilar medan miljöbilar bör bli befriade från densamma i upp till fem år. Förslaget möts av kritik från både Saab och Volvo.

Den 31 juni 2009 försvinner den så kallade miljöbilspremien där köpare av nya miljöbilar får tillbaka 10 000 kronor av staten. Många ser en farhåga i premiens försvinnande och tror att miljöbilsintresset kommer att avta markant.

Men miljöminister Andreas Carlgren har en lösning för att motverka ett svalnande intresse för miljöbilar.

– Jag vill höja skatten på bilar som släpper ut mycket koldioxid, säger han till SvD Näringsliv.

Men inte nog med det. För att än mer gynna så kallade miljöbilar vill han ta bort fordonskatten på dessa under tre till fem år.

De båda åtgärderna skulle kostnadsmässigt kompensera varandra.

Utsläppsgränsen för miljöklassade bilar ser Carlgren som 120 gram koldioxid per kilometer – till en början. Sedan bör den stramas åt allt eftersom bilarna blir bränsleeffektivare.

Skattebefrielsen i upp till fem år för miljöbilar kommer i stort att motsvara dagens miljöpremie. En liten dieselbil med utsläpp strax under 120 gram per kilometer kan betyda upp till 10 000 kronor i utebliven skatt.

Företrädare för Saab och Volvo är kritiska till förslaget i och med att deras större och törstiga bilar får det tuffare konkurrensmässigt med dyrare skatter. Och inte nog med det. De båda biltillverkarnas etanolbilar kan förlora sin miljöbilsstatus eftersom Andreas Carlgren vill tuffa till kraven för etanolbilarnas bränsleeffektivitet.

– Etanol kommer även fortsättningsvis att få miljöundantag men det blir betydligt tuffare krav på bränsleeffektivitet, säger Carlgren.

Staten har skräddarsytt dagens krav för etanolbilar. 0,92 liter per mil får de maximalt dra med bensin i tanken. Exempelvis drar Volvo V70 2,5FT exakt 0,92 liter per mil medan Saab 9-5 2,3t BioPower drar 0,89 liter per mil.

Får Andreas Carlgren som han vill kommer denna 0,92-gräns att sänkas betydligt och vips har Saab och Volvo ett antal bilar som inte längre klassas som miljöbilar trots att de kan köras med miljöbränsle i tanken.

– Vi har redan en koldioxidrelaterad fordonskatt och vi tycker att nivån på den räcker, säger Anders Kärrberg som är ansvarig för myndighetskontakter på Volvo Personvagnar.

– Om reglerna börjar gälla allt för snabbt innebär det att vi inte hinner ställa om i tid. Det vore klantigt av regeringen, säger Anna Petre, ansvarig för myndighetskontakter på Saab Automobile.

I stället vill de att regeringen fokuserar på antalet arbetstillfälllen med tanke på alla varsel och dagens situation i bilbranschen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!