091123-cadillac cts coupé

Cadillac CTS Coupé tar sig ton

Cadillac CTS Coupé i produktionsutförande är nu officiellt presenterad. Med en V6-motor på 3,6 liter, 309 hästkrafter och ett finlirande chassi kan den kanske ge de europeiska motsvarigheterna en rejäl match om kunderna. Speciellt när CTS-V-versionen med 564 hästkrafter kommer...

Nuvarande generation Cadillac CTS presenterades för första gången på Detroitsalongen 2007. Ett år senare var det dags för prestandaversionen CTS-V med 564 hästkrafter, en bil som får vilken annan muskelbil i klassen att svettas. I augusti samma år var så dags för den mer familjebetonade och praktiska modellversionen av CTS, nämligen kombin Sport Wagon. Nu är det dags för fjärde modellversionen av CTS, den aningen slankare och sportigare Cadillac CTS Coupé. Premiär för jänkarnas nya coupé är det i vår, med andra ord har det tagit cirka två år att färdigställa bilen till produktionsskick sedan den visades upp i konceptkläder på Detroitsalongen förra året.

Man ser tydligt att det handlar om samma familj när man ställer en CTS Coupé och en vanlig CTS bredvid varandra. De största skillnaderna mellan dem – som man lägger märke till på rak arm – är att coupéversionen saknar b-stolpar och två dörrar samt att bakänden med bakluckan har fått en egensinnad design i form av ett V. Detta kröns med dubbla centrerade ändrör – integrerade så klart. Men egentligen är skillnaderna betydligt större än så. Cadillac berättar att de enda delarna som de båda syskonbilarna delar på är strålkastarna, grillen, framskärmarna, instrumentpanelen och mittkonsolen. Medan hjulbasen är densamma på CTS Coupé som på vanliga CTS (2880 mm) är den 51 millimeter kortare och 51 millimeter lägre.

När bilen lanseras om några månader är det en 3,6-liters V6-maskin med direktinsprutning som gäller. Denna ger 309 hästkrafter som via en sexväxlad manuell låda skickar kraften till antingen bakhjulen eller alla fyra, beroende på vad man som köpare förespråkar. Köparen har också möjlighet att para ihop maskinen med en sexstegad automat som då också ger möjlighet till snabba växlingar via knappar på ratten. Cadillac uppger att bilen nöjer sig med 0,87 liter per mil med manuell låda. De nämner även att det kommer en CTS-V Coupé lite senare nästa år. Det skulle i så fall betyda att V8:an på 6,2 liter från CTS-V Sport Sedan agerar kraftkälla med sina 564 hästkrafter och 747 newtonmeter.

Cadillac berättar inte för oss vilka prestanda CTS Coupé besitter med V6-maskinen under huven, inte heller vad den skulle klara av som CTS-V-version. Vi kan däremot gissa att sistnämnda skulle göra 0-100 km/h på minst 3,8 sekunder med tanke på vad sedanversionen mäktar med.

Cadillac CTS Coupé är standardutrustad med avancerad chassikontroll (StabiliTrak), diffspärr, högpresterande bromsar och något som de kallar premiumstyrning.

Två olika ”väghållningspaket” erbjuds. Det ena kallas Performance Package och ger lite mjukare gång med 18-tumsfälgar skodda med åretruntdäck (något jänkarna är förtjusta i). Det andra benämns Summer Tire Performance Package och innefattar 19-tumsfälgar skodda med sommardäck och som självfallet bjuder på bättre väghållning och, framförallt, grepp.

Interiört möts man som CTS Coupé-ägare av handsytt läder på dörrsidorna, mittkonsolen och instrumentpanelen samt – om man har gjort tillvalet – av sportstolar från Recaro. Sistnämnda är standardmonterat i CTS-V. Cadillac låter oss dock inte ta del av interiören på bild... än.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr