080815-cadillac-cts-kombi

Cadillac CTS Sport Wagon officiell

Cadillac använder den här veckans Concours d’Elegance i Kalifornien för att visa sin helt nya CTS Sport Wagon. Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi ska få en rejäl match av nya CTS Sport Wagon som bland annat presenteras med en ny och urstark turbodiesel.

Cadillac står inför att göra en mindre rockad i sitt modellutbud. Den gamla crossoverkombin SRX har varit allt annat än en succé för Cadillac och behöver bytas ut snarast. Det har visat sig att SRX, som baseras på gamla CTS-plattformen, ansetts vara för personbilslik av dem som vill ha en suv, samtidigt som den anses vara för stor och suvlik av dem som vill ha en stor kombi. För Cadillac ligger lösningen i att förvandla SRX till två bilar – nya CTS Sport Wagon och nya SRX. Nya SRX förvandlas till en mer högbyggd mellansuv, medan CTS Sport Wagon ska tilltala den skara kombiköpare som egentligen inte är ute efter ett stort bagageutrymme.

Det första intrycket av Cadillac CTS Sport Wagon är att Cadillac mycket väl kan ha en storsäljare på gång. Bilen ser snygg ut från alla vinklar, frågan är om den inte ser lite bättre ut än sitt sedansyskon. Cadillac visade redan med CTS Sedan att de äntligen ser ut att ha hittat rätt med det tidigare så rakbladsvassa formspråket. De skarpa vinklarna och vecken har mjukats upp med några välvda former vilket ger ett klart attraktivt utseende.

De två motoralternativ som än så länge är ensamma om att presenteras ser också ut att kunna matcha tyskarna. Värstingmotorn (förutom V8:an i CTS-V) blir samma direktinsprutade V6:a på 3,6 liter och 311 hästkrafter som även finns i sedanen. Denna kompletteras av en ny turbodiesel-V6 på 2,9 liter som ger 250 hästkrafter och massiva 550 Nm i maximalt vridmoment. Det är en kompakt fyraventilers motor med dubbla överliggande kamaxlar. Bensin-V6.an är dessvärre lika törstig som den är stark. Tillverkarens uppgift lyder dryga litern per mil vid landsvägskörning, att komma under den magiska litern lär bli svårt. Den mer sansade turbodieseln har Cadillac ännu inte släppt några förbrukningssiffror för. Dieselmotorn ska till en början bara säljas i Europa och Asien. Båda motorerna kan fås antingen med en sexväxlad manuell låda eller en automatdito. I likhet med sedanmodellen kan fyrhjulsdrift fås som tillval.

En något udda detalj för en bil i den här storleksklassen är en baklucka som kan öppnas på elektrisk väg via ett knapptryck på nyckelklumpen eller inifrån förarplatsen. Kanske ännu konstigare är att CTS Sport Wagon faktiskt är sju millimeter kortare än CTS Sedan.

Premiärvisningen av CTS Sport Wagon sker i dagarna på Concours d’Elegance i Kalifornien. Därefter ska den visas på LA Auto Show i november medan försäljningen dröjer till första halvan av 2009.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!