100105-cadillac-cts-v-coupe Foto: Cadillac / Wieck / License Agreement - Please read

Cadillac CTS-V Coupé visas inför Detroit

Cadillac CTS-V har visat sig vara en hårdknäckt nöt för de tyska prestandasedanerna. Nu har den snabba amerikanen förvandlats till en elegant coupé men den storfotade V8-motorn är fortfarande precis lika monstruös.

 Det tog ett tag för Cadillac att lansera CTS Coupé. Två år efter att konceptbilen ställdes ut på Detroitsalongen visades den färdiga bilen i november förra året. När standardversionen väl var ute tog det dock inte lång tid innan den håriga V-versionen presenterades. Nu visas den på förhand inför Detroitsalongen om några veckor och den är precis så som vi väntade oss.

Ovanstående ska inte ses som något negativt. Att Cadillac CTS-V Coupé använder sig av exakt samma motor som CTS-V i sedanutförande var väntat och välkommet. Den 6,2 liter stora V8-motorn som även går att finna i Corvette ZR1 har visat sig minst sagt duglig och precis som i sedanmodellen levereras hela 556 hästkrafter och 747 Nm. Motorn är den starkaste som någonsin har suttit i en Cadillac, när den sitter i CTS-V Coupé ger den en acceleration från 0-100 km/h på 3,9 sekunder. CTS-V Coupé är med andra ord precis lika snabb som CTS-V men betydligt snabbare än vanliga CTS Coupé som får dras med sin V6-motor.

Köparna har att välja mellan en Tremec TR6060 eller en Hydra-Matic 6L90. På svenska innebär det att man kan få sin CTS-V Coupé antingen med en dubbelskivig manuell växellåda i sex steg eller med en sexstegad automat med paddlar på ratten. Precis som CTS-V i sedanutförande har coupén utrustats med Cadillacs Magnetic Ride Control som enligt Cadillac är det snabbast reagerande fjädringssystemet i världen. Sensorer i varje hjul ”läser” av vägen varje millisekund och säger åt dämparna hur de ska arbeta. Med de två lägena Tour och Sport kan föraren välja hur fjädringen ska ställa in sig beroende på hur snabbt man vill köra. Bromsar från Brembo med sexkolvsok framtill och fyrkolvsok baktill ansvarar för stoppkraften.

Det finns en rad olika sätt att känna igen CTS-V Coupé på vägen. Hjulbasen är densamma som CTS-V och CTS Coupé, men den är lite bredare över baken. Spårvidden mellan bakhjulen är 2,5 centimeter bredare. Det är dock lättare att känna igen CTS-V Coupé på den rejält bulliga motorhuven, den arga frontspoilern, de nya fälgarna eller på avgasutblåsen som är runda, till skillnad från vanliga CTS Coupé som har kantiga utblås. Vi får ännu inte se några bilder på interiören men Cadillac meddelar att ratt, växelspaksknopp och inlägg i stolsklädseln är i mikrofiberutförande. Ett nytt saffranfärgat tema kan fås som tillval och så är även möjligt med Recaro-stolar inställbara i 14 olika lägen. 

Läs mer

Test & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr